BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A reptér működött, a vonatok késtek

Több közlekedési cégnek okozott bevételcsökkenést a zord időjárás, fennakadások is voltak, de például a repülésben nem volt gond

A repülővel utazóknak kevesebb, a vonattal és busszal járóknak több bosszúságot okozott a szokatlanul zord téli időjárás. A budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret például a hideg vagy a havazás dacára egyetlen órára sem zárták le, sőt egyetlen repülőnek sem kellett kitérőt tennie vagy a légtérben várakoznia az időjárás miatt – mondta a Világgazdaságnak Hardy Mihály, a repteret működtető Budapest Airport kommunikációs igazgatója.

Az üzemeltető már november közepén felkészült a téli időjárásra, a társaságnak körülbelül annyi hóeltakarításra alkalmas gépe van, mint egy megyei közútkezelőnek, csak ezek a gépek nagyobbak – mondta Hardy. A 35 hóeltakarító gép, a hetven gépkezelő és a körülbelül száz segédmunkás bármikor bevethető. Ők alkoholmentes készenlétet vállalnak, hogy ha az időjárás rosszabbra fordulna, akkor egy órán belül fel tudják venni a munkát. Ha havazás vagy ónos eső várható, „alásóznak”, hogy jégmentessé tegyék a futópályákat. Ha pedig valamelyik légitársaság a gépek jégtelenítését kéri, akkor ehhez is azonnal hozzálátnak a földi kiszolgáló cégek munkatársai. Hogy mennyibe kerül a november közepétől március végéig tartó téli üzemeltetés, arra nem válaszolt a Budapest Airport, a kommunikációs igazgató csak annyit mondott: „igen sok pénzt” költenek rá.

A MÁV-nál sincs még pontos kalkuláció arról, mekkora pluszkiadást jelent a hideg, ezt a tél végén összesítik. A téli időszakban naponta hozzávetőleg 570 főt alkalmaznak hóeltakarításra és jégmentesítésre a teljes hálózaton. A MÁV közlése szerint a vonatok jelentős többsége ugyan pontos volt, vagy csak minimálisan késett, de voltak kritikus időszakok és vonalak. Ilyen volt a január 13–15-i hétvége, amikor nemcsak a váltók lefagyása, de az intenzív havazás és a mínusz 10 Celsius-fok alatti hőmérséklet együtt okozta a késéseket, ezért Észak-Magyarországon többek között az egri, a füzesabonyi, a miskolci, a szerencsi és a sátoraljaújhelyi térségben fokozott hóügyeletet rendelt el a vasúttársaság. Valamennyi készenlétben szolgálatot teljesítő vasutas a váltók és a peronok tisztításán dolgozott, hogy a vonatközlekedést fenntartsák, de az erre közlekedő vonatok menetideje így is 60-80 perccel meghosszabbodott.

A zord téli időjárási körülmények és a rengeteg hó a busztársaságokra is sok terhet rótt. „Az autóbuszok biztonságos üzemeltetési feltételeinek megteremtésére, az autóbusz-állomásokról és a műszaki telephelyekről a hó eltakarítására, valamint a munkavállalók felkészítésére a társaságok kiemelt figyelmet fordítottak” – emelte ki Tóth Andor Nándor, a Volán Egyesülés vezérigazgatója. Részleges fennakadások így is voltak, jellemzően 10-30 percet késtek a buszok, és az is előfordult, hogy el sem indultak azokon a vonalakon, ahol ónos eső, jegesedés vagy hótorlaszok miatt járhatatlanná vált az út. A társaságok forgalomszervezési intézkedéseinek köszönhetően azonban csupán néhány kiszolgálatlan település volt az országban.

A hajózó cégeknek sokba kerül a hideg. A Duna magyarországi szakaszán a zord időjárás miatt ugyanis hajózási zárlatot kellett elrendelni. A cégek így bevételtől esnek el, miközben a költségeik nem csökkentek, sőt várakozási díjat is kellett fizetniük – mondta el lapunknak Szalma Botond, a Hajóbérlők és Hajózási Ügynökök Szakmai Szervezetei Világszövetségének alelnöke, a Fluvius Hajózási és Szállítmányozási Kft. ügyvezetője.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.