Még mindig az Alma a legzöldebb
Az Apple nyerte el – sorozatban harmadszor – a legzöldebb technológiai vállalat címet a Greenpeace környezetvédő szervezet éves felmérésén. Az iPhone-gyártótól nem sokkal maradt el a Google és a Facebook, de rajuk kívül senki sem került az A kategóriába – írja a Bloomberg.
Az energiacímkékhez hasonlóan betűkkel (ezen belül százalékokkal) jellemzett minősítéskor számos adatot és ígéretet vett figyelembe a Greenpeace: a vállalat energiafelhasználásának átláthatóságától a megújuló források hasznosításán át a vállalások betartásáig. A minősítésekkor az egész beszállítói láncot is értékelték, és több cég azért csúszott lejjebb a listán, mert nem elég, hogy a székházat zöldárammal táplálják, ha közben a kínai beszállítóknál környezetszennyező szénnel fűtik az üzemcsarnokokat. Részben emiatt is kullognak az utolsó helyen az olyan kínai óriások, mint az Alibaba, a Baidu vagy a Tencent.
A Greenpeace a jelentésében felhívja a figyelmet arra, hogy a jövőt képviselő technológiai szektor óriásainak nemcsak saját területükön kell élen járniuk, de példát is kell mutatniuk a fenntartható fejlődés felé vezető úton, s a zöldinternet kiépítéséért folyó versenyben is a rajtrács első soraiban a helyük. Még akkor is, ha emiatt nem fognak sokkal több iPhone-t vagy Galaxyt eladni.
A második helyen végző Facebooknál díjazták, hogy energiaellátását száz százalékig megújuló forrásokból fedezi, s legutóbb üzembe állított öt adatközpontja is zöldárammal megy. Hasonlóképpen tesz a Google is, amely energiafelhasználásának gyengébb átláthatósága miatt szorult a dobogó harmadik fokára.
Az F kategóriába minősítették le az Amazont amiatt, mert a megújuló forrásoknak híján lévő Virginiában duplázta meg adatközpontjának kapacitását. Súlyos kritika érte a világot behálózó online videotékát, a Netflixet, amely 2015-ben határozottan megígérte, hogy zéró emissziós vállalattá válik, de ennek egyelőre sok nyoma nincs.


