Egyelőre csak az biztos, hogy a kínai e-kereskedelmi óriás, az Amazonnal éles csatát vívó Alibaba Európa bevételére készül, és ehhez egy gigantikus méretű áruelosztó központot kíván létesíteni – a kontinens olcsóbbik felén.
A cég küldöttsége év eleje óta járja a régiót, s lapinformációk szerint Magyarországon is megfordultak, sőt meg nem erősített hírek szerint Orbán Viktor kormányfő személyesen is fogadta a delegációt. A tapogatózó tárgyalások – ilyenkor szokásosan – a háttérben zajlanak, noha az érintett országok politikusai megpróbálják a nyilvánosság elé vinni a pozitív üzenetet hordozó információkat, s ezzel erősíteni pozíciójukat.
A keleti nyitással kampányoló Magyarországgal szemben a szaksajtó bolgár–horvát közelharcot valószínűsít, annál is inkább, mert náluk a tengeren érkező áruk fogadására is készen áll az infrastruktúra. Alapvető elvárás még az uniós tagság, a hírek szerint a szintén a rajtvonalhoz álló Szerbia ezért sem lenne optimális hely a kínaiak számára. Elsőként a bolgárok kerültek képbe, ahol kormányszinten fogadtak egy kínai üzleti delegációt, benne az Alibaba képviselőivel.
Ezt követően hozták nyilvánosságra a kínaiak érdeklődését, sőt már konkrét logisztikaiközpont-építési tervekről is beszéltek. Mi több, az Alibaba bolgár élelmiszereket és termékeket venne fel a kínálatába, amivel még szorosabbra fűznék a kereskedelmi kapcsolatokat. Az üzletembereket Bojko Boriszov kormányfő és helyettese, Tomiszlav Doncsev is fogadta, s gyümölcsöző tárgyalásaikról közleményt is kiadtak.
Pár nappal később a horvátok látták vendégül a kínaiakat. Náluk már a helyszínt is megjelölték, ahová az elosztóközpontot telepítenék. Zadar kikötőváros Crno nevű ipari zónájába költöztetnék be az Alibabát – írja a Zadarsk List hírportál kínai lobbistákra, valamint az Euro-ázsiai Üzleti Szövetség (EABA) elnökére, David Lekajra hivatkozva.
[caption id="" align="alignleft" width="600"] Másfélszeres forgalom- és profitnövekedési tempót diktál az Alibaba Fotó: MW[/caption]
Utóbbi szerint vendégeiket lenyűgözte a zadari kiszolgálólétesítmények magas színvonala, de ennél minden bizonnyal több kell majd. A letelepedéshez – bármelyik országba viszik a bázist – hathatós állami segítségre is igényt tarthatnak a kínaiak, legyen az adókedvezmény vagy kedvező ingatlanhasználat, esetleg ingyentelek és infrastrukturális hozzájárulás. A horvátok ebben már előbbre járnak, egy négyszáz hektáros területet tudnának Crnóban a kínaiak rendelkezésére bocsátani, amely földön, vízen és levegőből is könnyen megközelíthető. Az Alibaba képviselői már tárgyaltak a zágrábi kormányzat illetékeseivel is.
A Zacks.com emlékeztet arra, hogy a kínai cég nemrég létrehozta az Alibaba Logistics nevű leányvállalatát, amellyel az internetes platformjain – mint a Taobao és a Tmall – kereskedő vállalkozásoknak nyújt kiegészítő szolgáltatást árujuk célba juttatásához. A cég emellett raktárhálózat-építésbe is fogott, miközben postai és futárszolgálatokkal bővítette portfólióját.
Az Alibaba az év elején kötött lízingmegállapodást a világ legnagyobb konténerhajózó társaságával, a dán Maerskkel, amely kapacitásokat szabadít fel az e-kereskedelmi óriás és partnerei számára a tengerjáróin. Ezekre az Alibaba és partnerei online rendszeren keresztül, közvetlenül foglalhatnak helyet küldeményeik számára, kiiktatva a közvetítőket és olcsóbbá téve a szolgáltatást.
Mesébe illő negyedév
Az Alibaba 7,76 milliárd dolláros bevételt ért el üzleti évének decemberben záruló harmadik negyedévében, ez 6 százalékkal jobb a Reuters elemzői várakozásánál. Az összforgalom a november 11-i szinglinap rekordforgalmának köszönhetően másfélszerese volt az egy évvel korábbinak. Az adózott nyereségnél kiugró, 43 százalékos bővülésről adtak hírt, s a 2,57 milliárd dolláros összeg azt jelenti, hogy minden harmadik befolyt dollár a profitot hizlalja. A negyedéves bevételnek már csupán a 87 százalékát adta az e-kereskedelem, szemben az egy évvel korábbi 92 százalékkal. Mindez összefüggésben van a digitális médiatartalmakat és a felhőszolgáltatásokat előtérbe helyező profilszélesítéssel. Jack Ma alapító-vezérigazgató kijelentette, célja, hogy az Alibabára ne kereskedelmi, hanem digitális szolgáltatóként tekintsenek majd a jövőben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.