BUX 41,906.58
+1.60%
BUMIX 3,960.45
+0.94%
CETOP20 1,960.74
+2.16%
OTP 10,580
+0.71%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
-5.33%
+2.90%
-0.20%
ZWACK 17,500
+1.74%
0.00%
ANY 1,640
+0.31%
RABA 1,165
+0.87%
0.00%
-0.49%
+1.89%
+0.46%
OPUS 193.2
-0.21%
-7.36%
+2.00%
0.00%
+4.39%
OTT1 149.2
0.00%
-1.99%
MOL 2,834
+1.21%
0.00%
ALTEO 2,390
+1.70%
+1.85%
+1.22%
EHEP 1,645
+2.81%
+1.43%
+1.67%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-1.72%
+8.53%
0.00%
SunDell 42,000
+5.53%
-2.33%
+2.65%
-4.40%
0.00%
+1.89%
+10.89%
GOPD 9,020
-27.84%
OXOTH 3,700
-2.37%
0.00%
NAP 1,226
+0.66%
-12.34%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Francia kézbe kerül az Opel

Megszületett a megállapodás, hogy az Opel autógyártó vállalkozás az amerikai General Motors-tól (GM) átkerül a francia PSA Peugeot Citroën tulajdonába - írta szombaton a Le Monde című francia napilap hírügynökségi forrásokra hivatkozva.

A francia autógyártó vezetősége pénteken adott szabad utat a General Motors európai érdekeltségének felvásárlásához.

Az AFP francia hírügynökség meg nem nevezett forrása szerint a PSA igazgatótanácsában született megállapodás "nagy lelkesedést és elégedettséget váltott ki" valamennyi fél részéről. 

Az értesülést egyelőre hivatalosan nem erősítette meg a három francia márka (Peugeot, Citroën, DS) gyártója, amely egyelőre nem is kívánta kommentálni a kiszivárgott hírt.

Ugyanakkor a Le Monde szerint a német IG Metall szakszervezet megerősítette a PSA francia szakszervezeteinek, hogy hétfő délelőtt történik meg a hivatalos bejelentés.

Az utolsó pillanatban megszülettet megállapodás végső összegéről és az átkerülő tevékenységekről azonban még szombatra virradó éjjel is folytatódtak a tárgyalások, így egyelőre azok nem ismeretesek. A Le Monde úgy értesült, hogy az aktuális modellek szabadalmairól folynak még a tárgyalások. Miután a GM több modelljét, legalább részben, Németországban fejlesztik, a fejlesztéseket és kutatásokat érintő elosztások megállapodásáról tárgyalnak még a felek.

A Le Monde szerint a legégetőbb pénzügyi kérdésekben már megegyeztek, mindenekelőtt az Opel dolgozóinak nyugdíjara vonatkozó 7 és 10 milliárd euró közé tehető kötelezettségvállalásról. Emiatt futott zátonyra a GM első eladási kísérlete 2009-ben a kanadai Magnának. A Reuters hírügynökség úgy értesült, hogy az amerikai fél ezúttal elfogadta egy nagyobb összeg injektálását.

A GM hosszabb ideje tárgyal a PSA-val európai érdekeltségének eladásáról, de csak február közepén szivárogtak ki az első hírek a tervezett ügyletről. Az eddigi bejelentések szerint a PSA az Opel új tulajdonosaként érvényesnek tekintené a GM által a németországi munkahelyek megőrzésére, az üzemek fenntartására és a beruházások, fejlesztések folytatására vállalt garanciát.

Az új vállalat a Renault-Nissan szövetség mintájára jön létre, amelyet Carlos Tavares, a PSA elnöke jól ismer, hiszen karrierjét a Renault-nál alapozta meg. "Alapvető, hogy az Opel német márka maradjon" - hangsúlyozta az elmúlt tíz napban Tavares a francia sajtóban.

A PSA az Opellel kötött szövetséggel 3,1 millióról 4,3 millióra, azaz 40 százalékkal növelheti az évente eladott gépkocsik számát Európában. A cég eredményeinek bemutatásakor Tavares 5 millió eladást jelölt meg célként 2020-ra.

A francia szakszerzetek ugyanakkor attól tartanak, hogy az új vállalat 19 európai gyárával racionalizálni fogja a gyártást, jóllehet a PSA elnöke szavatolta Angela Merkel német kancellárnak és Theresa May brit miniszterelnöknek is a munkahelyek és a befektetések megőrzését. 

Az 1862-ben alapított Opelnek hét európai országban vannak gyárai, kutatás-fejlesztési, illetve tesztközpontjai. A nyugat-magyarországi Szentgotthárdon működő, motorokat gyártó üzemében mintegy 1200 embert foglalkoztat. A több mint 35 ezer munkatárssal dolgozó autógyártó társaság 1931 óta a GM 100 százalékos tulajdonában van, és 1999 óta veszteséges. Az amerikai tulajdonos az utóbbi másfél évtizedben több mint 15 milliárd euró veszteséget szenvedett el az Opel és a brit testvérmárka, a Vauxhall révén.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek