Cégvilág

Elkeltek a vitorláshelyek

A kedvező időjárásnak, az idegenforgalomnak, a szolgáltatások bővítésének köszönhetően az elmúlt évben – 2015-höz képest – több mint 10 százalékkal nőtt az utasforgalom a személy- és komphajózásban: az utóbbin 1,1 millió utast szállítottak, a személyhajókon pedig közel 730 ezer főt, idén tehát ezt az 1,8 milliós számot kellene túlszárnyalni – mondta a Világgazdaságnak Veigl Gábor, a Balatoni Hajózási Zrt. (Bahart) gazdasági és stratégiai vezérigazgató-helyettese.

Biztató, hogy a Bahartnak az előzetes adatok alapján az elmúlt évben a bevételi és az adózási tervekben szereplő számokat is sikerült felülmúlnia. A 2,53 milliárd forint tervezett bevétellel szemben 2,65 milliárd teljesült, a 136 millió forintos adózás előtti eredmény pedig közel 20 millióval jobb a vártnál, úgy, hogy közben az elszámolt amortizációt 50 millió forinttal növelték. Idén további növekedés is elképzelhető, a kompokon emelték a személyjegyek árát, és a menetrend szerinti személyszállításban is volt minimális díjemelés, miközben a vitorláskikötői helyek bérleti díja nem változott – mondta Veigl. A Bahart bevételének legnagyobb részét a kompszolgáltatás adja, a második helyen tavaly óta már a személyhajózás, a harmadikon a vitorláskikötői szolgáltatás szerepel. Tavaly az árbevétel növekedésében a személyhajózás állt az élen, amit a komp-, majd a vitorlásszolgáltatás követett.

[caption id="" align="alignleft" width="594"]Terven felül teljesített tavaly a Balatoni Hajózási Zrt. Fotó-Vémi Zoltán Terven felül teljesített tavaly a Balatoni Hajózási Zrt. Fotó-Vémi Zoltán[/caption]

Az idei szezont a 150 millió forintos fejlesztésből teljesen felújított, Nemzeti Regatta nevű hajó avatása nyitja, amely nagyszombaton már menetrend szerinti forgalomban szállítja az utasokat. Emellett különböző – kulturális, gasztro-, gyerek- – programhajókkal bővítik a kínálatot, és minden hajón, kikötőben biztosítják a wifiszolgáltatást – emelte ki a vezérigazgató-helyettes.

A beruházásokra fordítandó összeg folyamatosan nő, amíg a korábbi években 300-400 millió forintot fordítottak ilyen célokra, ez tavaly 670, idén pedig 800 milliót tesz ki saját forrásból. Az említett hajó 150 milliós felújítása mellett az egyik komp rekonstrukciójára 100 milliót költenek, míg az alsóörsi vitorláskikötő bővítésére – tavaly és idén – összesen 300 millió forint jut. A két ütemben végrehajtott beruházást áprilisban fejezik be, és 150 hajóhelyet biztosítanak Alsóörsön, ezek értékesítése folyamatos. Szintén áprilisban ér véget a fonyódi vitorláskikötő fejlesztése és bővítése, ahol így 130 hajónak lesz helye. Erre a beruházásra 100 millió forintot fordított a Bahart.

Az alsóörsi lesz a társaság 11. vitorlás kikötője, a lánc a vitorláskikötői férőhelyek körülbelül harmadát adja a tavon. Az új létesítménnyel – a beruházás befejezését követően – a Bahart éves szinten bérelhető vitorláskikötői kapacitása körülbelül 1800 lesz. A legtöbb kikötő csaknem 100 százalékos kihasználtságú, a helyek több mint 90 százalékát sikerült bérbe adni – mondta a vezérigazgató-helyettes.

A beruházásra szükség is van, hiszen évtizedes lemaradást kell bepótolni – fogalmazott az igazgató. A cég pénze mellett központi forrásból is jut majd fejlesztésre. A 2015 novemberében elfogadott kormányhatározat még 6 milliárdot, a később ezt felülíró, 2016 decemberében elfogadott már 12,6 milliárdot juttatna a Bahartnak e célra. Ennek keretében 2020-ig egyebek mellett megújítanák a hajóparkot, fejlesztenék a kikötőket, lenne egy második kompjárat is Fonyód és Badacsony között – tette hozzá Veigl Gábor.

A Bahart nagyszombaton induló hajójának a felújítása egyébként már a cég 2020-ig tartó stratégiai tervében is szerepelt. Ez volt az egyike annak a 368 feladatnak, amely a Bahart ötéves stratégiájában helyet kapott, és amelynek időarányos teljesítése 95 százalékot mutat – emelte ki a vezérigazgató-helyettes.

Alsóörs bahart idegenforgalom vitorlás
Kapcsolódó cikkek