Cégvilág

Behúzta a féket néhány magánvasút

Tavaly zsugorodott a hazai vasúti áruszállító magántársaságok piaca, de a régi nagy nevek még megvannak: MMV, Train, CER és Floyd.

Kicsit gyengébben szerepeltek tavaly az ország vasúti áruszállító magántársaságai, mint egy évvel korábban: kisebb lett az együttes árbevételük és az eredményük is, bár a saját tőkéjük nőtt. A nyolc legnagyobb forgalmú vállalat együttes, közel 30 milliárdos forgalma a 2015-ösnek csak a kétharmada volt, és a felét sem érte el a piacvezető – de állami volta miatt a felsorolásban nem szereplő – Rail Cargo Hungaria Zrt.-ének.

Forrás: MTI

A vasútifuvar-piac megnyitása után megjelent magyarországi „kicsik” között a legnagyobb ismét az MMV Magánvasút Zrt. volt, amely tavaly növelte az árbevételét, viszont veszteséges lett. A társaság többsége 2015 eleje óta a három magyar magánszemély kezében lévő Petrolsped Kft.-é, amely térségi terjeszkedést, valamint a saját vontatás, karbantartás beindítását hirdette meg. Növekedett az MMV mögött álló Train Hungary Kft. is, és az eredményét is javította, de mínuszban maradt. A Train egy magyar magánszemélyé, és 2013 óta a romániai Grampeté. Tavaly a harmadik helyre csúszó CER Hungary Zrt. eredménye a zsugorodó forgalom mellett is szinten maradt. A CER közvetve Horváth László üzletemberé.

A további magánvasútcégek 2-3 milliárd forint körüli forgalommal és (egy kivétellel) szerény nyereséggel zárták 2016-ot. Közülük az AWT Rail Hu holland kézben van, öt éve megcélozta a FÁK országaiba és Kínába, valamint az onnan ide történő szállítást. Az osztrák hátterű LTE Hungária főleg hosszú, kettő-öt euró­pai országot átszelő vasúti fuvarokat vállal. A német tulajdonú BD Cargo logisztikai szolgáltató, amely erős a szén- és az acélipari termékek vasúti továbbításában. Végül a 2014-ben alapított Integrail Zrt. Hannya Khalil Ernestóé. A cég elsősorban a koperi és a törökbálinti kombiterminál között fuvaroz.

A magyar tulajdonúként startoló Floyd Zrt. 2013 óta az Eurogate GmbH-é.

A hazai vasútifuvar-piac legnagyobb szereplői nem kerültek fel a mostani listára, mert állami kézben vannak. Az élen az osztrák állami tulajdonú és az egykori MÁV-üzletág alapjain kifejlődött Rail Cargo Hungaria áll. Tavalyi, 72,1 milliárdos árbevétele 8 százalékos növekedést mutat, de ehhez kis veszteség társul. A magyar-osztrák állami tulajdonú GYSEV Cargo 12 milliárd értékben fuvarozott tavaly. A magyarországi vontatási piac legjelentősebb cége az állami MÁV-Start, amelynek a vontatáshoz kapcsolódó szolgáltatásból 17,4 milliárd forintja származott.

Van még egy sor olyan – a listán szereplőknél jellemzően nagyobb forgalmú – hazai magántársaság, amelynek bár van vasúti árutovábbítási engedélye, de a bevétele nem vagy nem elsősorban fuvarozásból származik. E cégeknek azért van szükségük az engedélyre, hogy maguk végezhessék a vasútipálya-építéssel, -javítással és más, saját tevékenységükkel összefüggő szállítást, ahelyett, hogy mástól szolgáltatásként igénybe vennék. Ilyen a Strabag Vasútépítő, a Vasútépítők, a Vas­útvill és a BSS 2000.

magánvasút MMV
Kapcsolódó cikkek