Cégvilág

A mobilozás az új ittas vezetés

Ha vezetés közben SMS-ezünk vagy csetelünk, 6-szor nagyobb esélyünk van a balesetre, mint ha ittasan ülnénk a volán mögé. Az Egyesült Államokban évente közel félmillió ember sérül vagy hal meg vezetés közbeni mobilhasználat miatt, és itthon is több autóbalesetért lehet felelős a telefonhasználat, mint amiről tudunk.

Az Egyesült Államokban évente több mint 2,5 millió emberrel történik közlekedési baleset, melynek 64 százalékában a mobiltelefonálás is közrejátszik. Meglepő, de igaz, hogy ha vezetés közben SMS-ezünk vagy csetelünk, 6-szor nagyobb esélyünk van a balesetre, mint ha ittasan ülnénk a volán mögé – írja a Generali az Icebike.org statisztikáira hivatkozva.

Annak ellenére, hogy vezetés közben szigorúan tilos a mobiltelefon használata, és akár több tízezer forintos bírság is járhat érte, még mindig rengeteg autóst látni telefonnal a kezében. A RAC autóipari szolgáltató cég tavaly szeptemberben megjelent felmérése szerint nőtt azoknak a gépkocsivezetőknek a száma, akik vezetés közben mobiloznak. 2014-ben még csak 8 százalék vallotta ezt, míg 2016-ban már a megkérdezettek harmada. Ez már csak amiatt sem jó hír, mert a vezetés közbeni mobilozás az egyik vezető halálok az utakon. Csak Amerikában például 4-ből 1 autóbalesetet a vezetés közbeni SMS-ezés okoz.

Forrás: Generali

Több balesetet okoz a telefonálás, mint amiről tudunk

Az Egyesült Államokban évente közel félmillió ember sérül vagy hal meg vezetés közbeni mobilhasználat miatt. Ráadásul gyakran ki sem derül, hogy ez áll-e a háttérben, mivel a rendőrségnek általában nincsenek megfelelő erőforrásai és hatásköre ennek kivizsgálására.

Statisztikai adatgyűjtés kizárólag a személysérüléses balesetek vonatkozásában folyik, de nem terjed ki arra, hogy az egyes, balesetet eredményező közlekedési szabályszegések milyen figyelemelvonó tevékenységre vezethetőek vissza

- állítja Óberling József, az ORFK közlekedésrendészeti főosztályának vezetője. Itthon tehát a vezetés közben telefonáló autósokról nincs pontos kimutatás a rendőrségi jelentésben, pedig elég sok baleset mögött állhat ez – például figyelmetlenség vagy a követési távolság be nem tartása esetén.

Egy SMS elolvasása = egy focipályányi távolság vakon

Az autós balesetek során az ütközések többsége kevesebb mint 3 másodperccel azután következik be, hogy a vezető figyelme elkalandozik, márpedig egy SMS elolvasásakor átlagosan 5 másodpercig vakon vezetünk. Ez a gyakorlatban azt jelenti, ha 88 km/óra átlagsebességgel autózva olvasunk el egy SMS-t, akár egy futballpályányi távolságot is haladhatunk anélkül, hogy bármit is látnánk a környezetünkből.

Mi lehet a megoldás?

Már számtalan applikációval könnyíthetjük meg az autóban való telefonálást. Hangfelismerő segítségével például a kimondott szavainkat alakíthatjuk írott üzenetté (bár itt meg kell nyomni a küldést), de automata válaszüzenetben is közölhetjük, hogy éppen vezetünk. A szövegblokkoló alkalmazás is jó választás lehet, hiszen egy bizonyos sebesség felett nem enged üzenetet írni. Egyszerű és nagyszerű megoldás a kihangosító is, mert így kényelmesen, a telefonunk kézben tartása nélkül beszélgethetünk

– mondta el Szikszai József, a Generali Biztosító vagyon- és gépjármű-kárrendezési igazgatója.

közlekedésbiztonság Generali közúti balesetek SMS-ezés
Kapcsolódó cikkek