Cégvilág

SIM: sokan késtek az adatok egyeztetésével

A kötelező adategyeztetésben érintett mobiltelefonos SIM-kártyák harmadát inaktiválták a szolgáltatók, de a határidőből kicsúszóknak új szerződéskötést kínáltak a régi szám és egyenleg megtartása érdekében.

Az adategyeztetés az arra kötelezett, nagyjából négymillió SIM-kártya 68 százalékánál, vagyis több mint 2,7 millió esetben történt meg a június 30-i határidőre a szolgáltatóktól kapott adatszolgáltatás szerint, tehát az érintett kártyák 32 százaléka szűnt meg – derül ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóságtól (NMHH) kapott válaszból. „A megszűntek között azonban sok olyan is lehetett, amelyet már nem használtak” – hívta fel a Világgazdaság figyelmét a hatóság. A jogszabály szerint a továbbiakban évente, a szerződéskötéstől számított fordulónapokon kell egyeztetni az adatokat, vagyis mindenkinek más-más időpontban, attól függően, hogy mikor kötött szerződést. Ezért az NMHH már nem számít újabb tömeges adategyeztetésre a szolgáltatóknál.

A Világgazdaság a részletekről is érdeklődött a szolgáltatóktól. Mint kiderült, a Magyar Telekomnál június 30-ig több millióan egyeztették feltöltős SIM-kártyájukat, de még így sokan kicsúsztak a határidőből. „Utóbbiak közül azok, akik mégis használnák régi hívószámukat, de már egy új szerződés keretében, szeptember 30-ig jelentkezhetnek, már mintegy százezren jelentkeztek is. Azok kártyáját, akik a szeptember 30-i határidőt sem tartják be, a távközlési cég végleg deaktiválja. A társaságnál azonban hangsúlyozták, hogy a kártyán maradt egyenleg még egy egész éven át visszaigényelhető.

A Telenor Magyarországnál több mint egymillió feltöltős SIM-kártya adatait egyeztették határidőre, vagyis az ügyfelek túlnyomó többsége végzett a feladattal. A lekapcsolt kártyáknak azonban csak kis százalékáért jelentkeztek az ügyfelek, ez egyébként egybeesett a Telenor várakozásaival. Új szerződéssel e társaságnál is visszakaphatják a határidőből kicsúszók a korábbi telefonszámukat és egyenlegüket. Az új szerződéseket augusztus 31-ig köthetik meg a Telenor üzleteiben vagy a cég online felületén, ezt követően 2018. február 28-ig pedig korábbi hívószámukat kaphatják vissza az ügyfelek.

 

Július 1-jétől a jogszabálynak megfelelően a Vodafone Magyarország is lekapcsolta az előző napig nem egyeztetett feltöltős SIM-kártyákat, ezután azonban e társaságnál még több ezren kívántak új szerződést kötni. „Az azóta eltelt időben ezen ügyfelek száma jelentősen csökkent” – közölték a Világgazdasággal a Vodafone sajtóosztályán. Az új, díjmentes szerződéskötésre ennek a késlekedő ügyfélkörnek is szeptember 30-ig van módja, ha a korábbi telefonszámát és egyenlegét használná tovább.

 

 

 

 

Korlátot szabott a jogszabály

Az adategyeztetésre azért van szükség, mert az idén január elsején módosultak az elektronikus hírközlésről szóló törvényben az előrefizetős SIM-kártyás mobiltelefon-szerződések szabályai. Ezek szerint egy egyéni előfizetőnek legfeljebb tíz, egy üzletinek pedig ötven feltöltőkártyás szerződése lehet egy szolgáltatónál, és egy feltöltős SIM-kártya-szerződés csak egy előfizetői hívószámra vonatkozhat. | VG

 

NMHH SIM SIM-kártya távközlés
Kapcsolódó cikkek