Cégvilág

Kitörési pont előtt a távközlési szektor

Bár rohamosan nő az adatforgalom, az árverseny éles a távközlési cégek között, ráadásul jelentős a hálózatfejlesztés költsége. A szakértő szerint ma már csak komplex szolgáltatásokkal lehet új piacokat szerezni.

Az elmúlt évek jogalkotási és piaci folyamatai nehéz helyzetbe hozták a telekommunikációs vállalatokat – mondta a Világgazdaságnak Varga Zsigmond, az SAP üzletfejlesztési igazgatója. Kiemelte, hogy a hangszolgáltatások kereslete folyamatosan csökken, eközben az adatforgalom mennyisége nő, de az utóbbi területen jelentős az árverseny, ráadásul a 4G után lassan érkezik az 5G, melynek hálózatfejlesztése jelentős költségekkel jár. Úgy látja, ebben a környezetben elengedhetetlen, hogy a távközlési cégek új üzleti modellekkel kísérletezzenek.

Elengedhetetlen, hogy a távközlési cégek új üzleti modellekkel kísérletezzenek
Forrás: Shutterstock

Varga Zsigmond szerint országonként eltérő, hogy ki milyen stratégiát választ, de elengedhetetlen az ügyfélkiszolgálás egységesítése, a minőség növelése és a viselkedési adatok marketingcélú elemzése, hiszen ezek feltétlenül szükségesek az új üzleti modellek kialakításához és bevezetéséhez. Ezt azzal a példával szemléltette, hogy egyszerű az ügyfeleknek a határ átlépésekor utasbiztosítást felkínálni, de miért ne ajánlanának nekik egyúttal egy nagyobb értékű extrém sportbiztosítást is, ha a rendelkezésre álló adatokból valószínűsíthető, hogy az illetők snowboardozni mennek. Mindezt esetleg ütésálló tokkal vagy készülékbiztosítással is ki lehet egészíteni.

Az SAP üzletfejlesztési igazgatója szerint az lehet a legnagyobb fegyver a távközlési társaságok kezében, ha valamilyen szinten kontrollálni tudják ügyfeleik elsődleges interakciós csatornáit a külvilággal, mert így jó esélyük van egy értékesítésintegrátori funkció kialakítására. Természetesen az érzékeny személyes adatok kezelése kulcskérdés, ahogyan az is, hogy az ügyfél ne zaklatásként élje meg mindezt. Nem is beszélve az európai uniós adatvédelmi rendelet, a GDPR által támasztott elvárásokról.

A távközlési cégeknek piacot teremt az is Varga Zsigmond szerint, hogy egyre nagyobb teret nyernek az Ipar 4.0 stratégiához kapcsolódó technológiai megoldások és a dolgok internete, mindezek egyre jelentősebb adatforgalmat generálnak.

Az érintett vállalatok akkor szerezhetnek jelentős új piacot ezeken a területeken, ha komplex szolgáltatásokat építenek ki. Ilyen lehetőség az adatforgalmi csomagok kínálásán túl a szenzorok telepítése mobilegységgel, az ügyfél pedig a cégközpontban feldolgozott adatot kapja szolgáltatásként. Ehhez nemcsak a vállalati informatikai – például a számlázó – rendszereket kell átalakítani, hanem adott esetben a cég önképét is – tette hozzá az SAP igazgatója.

Megérkezett az új technológia előfutára

Bár az 5G-hálózatok jelentős elterjedése 2020 előtt nem várható, az Ericsson és a Magyar Telekom már a jövő új generációs hálózatát készíti elő az 5G New Radio bemutatásával. Az első magyarországi 5G-s kapcsolat 22 Gbps letöltési sebességet ért el, a bemutató 15 GHz-es frekvenciasávban zajlott és 800 MHz-es spektrumot használt. A New Radio integrált rádiótechnikája olyan letöltési sebességet tesz lehetővé, amely 20-szor gyorsabb, mint a jelenlegi technológiák.

 

5G Árverseny SAP távközlés
Kapcsolódó cikkek