Cégvilág

Tízszeres forgalom a fekete pénteken

A hazai webáruházak között van olyan, amely 94 százalékos kedvezményt is kínál a fekete pénteken, az átlagos kosárérték pedig a 36 ezer forintot is elérheti.

T ízszer akkora forgalmat is hozhat a fekete péntek, mint egy hagyományosan erős akciós nap – mondta a Világgazdaságnak Rédey Iván, a Mall.hu ügyvezető igazgatója. Az e-kereskedelemben évről évre fontosabb az ünnepi szezon, amelyet a karácsonyi bevásárlás mellett a Black Fridayre időzített jelentős árengedmények is fűtenek. Míg korábban az éves webes forgalom ötöde, addig tavaly már közel a harmada bonyolódott le november–decemberben, az idén még nagyobb arány várható. A mostanin a Mall.hu több mint 500-féle terméket kínál, akár 70 százalékos árengedménnyel.

A legnépszerűbbek a tévék, az okostelefonok és a játékkonzolok lesznek a társaság szerint, de a háztartási gépek is kelendők, a botmixertől a mosógépig. A karácsonyi szezon közeledtével a hagyományos építő- és társasjátékok is keresettek, akárcsak a süteményformák vagy a kürtőskalács-készítő gép. Bár teljesen szezonon kívül esik, fekete pénteken grillsütőt is szívesen vesznek az emberek a Mall.hu szerint. A magyar piac nagy webáruházai közül az Alza indítja el a Black Friday-szezont, amely november 16-tól tíz napon át tart, az engedmények pedig 10 és 94 százalék között lesznek – közölte lapunkkal a társaság. A cseh és a szlovák piacon is meghatározó cég vásárlónként 36 ezer forintos átlagköltésről számolt be, és szintén a játékkonzolokat, a telefonokat és a laptopokat várja legkeresettebbeknek.

Az Alza új budapesti bemutatótermének raktárában több mint 6000 termék van, ezeket a vásárlók öt percen belül kézhez kapják. A kínálat további része a megrendelés utáni napon érhető el, de a Magyar Posta vagy a Trans-o-flex szállítási szolgáltatásait is igénybe veheti az ügyfél. A vállalat ma Magyarországon 130 ezer terméket forgalmaz, jövőre be szeretne kerülni az ország három legnagyobb elektronikai e-kereskedője közé.

Rédey Iván szerint normál időszakban az átvétel akár a megrendelés napján is megtörténhet az átvételi pontokon, de futárral is a legtöbb árucikket egy-két nap alatt szállítják. Fekete pénteken viszont az egész ország egyszerre szeretne hozzájutni az akciós termékekhez, de a szállítási kapacitást nem erre a csúcsterhelésre méretezték. A logisztikai szolgáltatóknál túlórázni tudnak, de futárból és járműből nem lesz több. Az ügyvezető szerint a vásárlók felé történő transzparens kommunikáció a legfontosabb, azaz ne ígérjünk olyat, amit fizikailag nem lehet betartani.

Becslések szerint a hazai online az idei év végére 360 milliárd forint fölé duzzad. A Mall.hu szerint a január–szeptemberi időszakban a hazai webshopok összesített forgalma 18-20 százalékkal volt több, mint tavaly, így részesedésük a teljes kiskereskedelmi forgalmon belül 5,2-ről 6 százalékra nőtt, miközben Csehországban már közel 8 százalék. Ma már olyan, komplex és nagy méretű eszközöket is online vásárolunk, mint például a kerti kisház, a traktor vagy az infraszauna.

Az eNet felmérése szerint 13 ezer forintot költöttek a neten az online vásárlók egy-egy alkalommal tavaly, 1700 forinttal többet, mint 2015-ben. Az internetes vásárlás során az egyik fő elvárás az egyszerű kezelhetőség és az átláthatóság. Rédey Iván figyelmeztetett: a fekete pénteken néhány nem megbízható webáruház olyan ajánlatokkal csábítja a vásárlókat, amelyeket képtelen teljesíteni, a megrendelés után közlik is, hogy a kiválasztott termék elfogyott, helyette hasonló, de rosszabb minőségűt ajánlanak fel. E cselnek ma már egyre kevesebben dőlnek be.

Fekete Péntek futár szállítás Mall.hu Alza.hu
Kapcsolódó cikkek