Cégvilág

Álláshirdetéseken bukhatnak a vállalatok

Pert indít a legnagyobb amerikai médiaipari szakszervezet több vállalat ellen, mert a Facebookon közzétett célzott álláshirdetéseikben életkor alapján hátrányosan különböztették meg az idősebb álláskeresőket.

Több amerikai munkaadó is életkor alapján diszkriminálhatta a munkavállalókat, amikor célzottan csak fiatal álláskeresőknek megjelenő álláshirdetéseket helyezett el a Facebookon – áll a keresetben, amelyet egy kommunikációipari szakszervezet adott be az amerikai szövetségi bíróságra.

Az Amerikai Kommunikációs Dolgozók (Communications Workers of America, CWA) szakszervezet beadványa a többi között a T-Mobile, az Amazon és a Cox Communications vállalatokat nevesíti, melyek korhatárlimitet alkalmaztak hirdetéseikben, így egyes esetekben például csak a 38 évnél fiatalabbak láthatták a toborzó felhívásokat – írja a Reuters.

Ez a diszkriminációs gyakorlat elveszi a munkalehetőséget az állást kereső érdeklődőktől, csökkenti az idősebb munkavállalóktól érkező állásjelentkezéseket a szabálysértő cégeknél és munkaközvetítőknél, valamint lenyomja a felvett idősebb munkavállalók számát is

– áll a San Franciscó-i szövetségi bíróságra beadott keresetben.

A mikrotargetálás lehetővé teeszi a hirdetőknek, hogy megszűrjék célcsoportjukat életkor, érdeklődési kör szerint
Forrás: Shutterstock

Az amerikai kommunikációs és médiaipari dolgozók legnagyobb érdekvédelmi szervezete által indított per a legújabb példája a közösségi médiaóriás célzott hirdetési gyakorlatát érő kritikáknak. Az úgynevezett mikrotargetálás ugyanis lehetővé teszi a hirdetőknek, hogy megszűrjék hirdetésük célcsoportját életkor, érdeklődési kör vagy akár faji hovatartozás szerint. A Facebook algoritmusa ráadásul ennél jóval összetettebb keresésre, érzületek szűrésére is képes, ezért például egy adott népcsoportot vagy vallást elutasítókra is szabható irányított reklám. A médiavállalat gyakorlata alapján a hirdetők akár egész etnikai csoportokat is kizárhattak az elérendő célközönségükből. Ezt a funkciót a médiaóriás a múlt hónapban ideiglenesen felfüggesztette, ígéretet téve a hirdetési funkciók jobb kezelésére.

A Facebook ugyan nem szerepel alperesként a keresetben, de a beadvány szerint a médiavállalat maga is alkalmazta ezt a fajta hátrányos megkülönböztetést a saját kiválasztási folyamatában. A cég közleményben utasította vissza, hogy bármilyen diszkriminációban érintett lenne. A T-Mobile és a Cox nem kívánt nyilatkozni a folyamatban lévő perről, az Amazon azt közölte, hogy módosított néhány korábbi hirdetésen, ezzel lényegében elismerte, hogy életkor alapján szűrte az álláskeresőket.

Nemrég vizsgáltuk meg a Facebookon közzétett toborzó hirdetéseinket, és találtunk néhányat, amely nem volt összhangban a 18 évesnél idősebb jelöltek keresésére vonatkozó megközelítésünkkel

– közölte a vállalat.

A CWA a keresethez csatolta több kifogásolt hirdetés fotóját is, melyek kifejezetten utalnak a leendő munkavállaló elvárt életkorára. „Más oka is van annak, hogy ezt a hirdetést látja, beleértve azt is, hogy a T-Mobile 18 és 38 év közötti embereket szeretne elérni” – szerepel például az egyik hirdetésről készült fényképen. Az ügy egyik vezető ügyvédje szerint csoportos keresetté bővítenék az ügyet, és további alperesek bevonását is tervezik.

mikrotargetálás álláshirdetés diszkrimináció Egyesült Államok T-Mobile per Facebook Amazon
Kapcsolódó cikkek