BUX 39,707.19
+0.96%
BUMIX 3,780.03
+1.95%
CETOP20 1,793.99
-0.41%
OTP 8,534
+1.72%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
+0.47%
+0.59%
+0.20%
ZWACK 18,500
-0.27%
+4.97%
ANY 1,565
-1.26%
RABA 1,125
+2.27%
0.00%
+3.42%
+2.58%
-1.90%
+1.81%
+5.69%
+0.92%
0.00%
-1.22%
OTT1 149.2
0.00%
+23.89%
MOL 2,950
+1.30%
+3.64%
ALTEO 2,410
+2.12%
0.00%
0.00%
EHEP 1,050
+1.94%
0.00%
+0.77%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+11.94%
0.00%
0.00%
SunDell 42,000
0.00%
0.00%
-0.39%
0.00%
-3.45%
+0.40%
GOPD 12,900
0.00%
OXOTH 3,690
0.00%
-0.46%
NAP 1,240
0.00%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Álláshirdetéseken bukhatnak a vállalatok

Pert indít a legnagyobb amerikai médiaipari szakszervezet több vállalat ellen, mert a Facebookon közzétett célzott álláshirdetéseikben életkor alapján hátrányosan különböztették meg az idősebb álláskeresőket.

Több amerikai munkaadó is életkor alapján diszkriminálhatta a munkavállalókat, amikor célzottan csak fiatal álláskeresőknek megjelenő álláshirdetéseket helyezett el a Facebookon – áll a keresetben, amelyet egy kommunikációipari szakszervezet adott be az amerikai szövetségi bíróságra.

Az Amerikai Kommunikációs Dolgozók (Communications Workers of America, CWA) szakszervezet beadványa a többi között a T-Mobile, az Amazon és a Cox Communications vállalatokat nevesíti, melyek korhatárlimitet alkalmaztak hirdetéseikben, így egyes esetekben például csak a 38 évnél fiatalabbak láthatták a toborzó felhívásokat – írja a Reuters.

Ez a diszkriminációs gyakorlat elveszi a munkalehetőséget az állást kereső érdeklődőktől, csökkenti az idősebb munkavállalóktól érkező állásjelentkezéseket a szabálysértő cégeknél és munkaközvetítőknél, valamint lenyomja a felvett idősebb munkavállalók számát is

– áll a San Franciscó-i szövetségi bíróságra beadott keresetben.

A mikrotargetálás lehetővé teeszi a hirdetőknek, hogy megszűrjék célcsoportjukat életkor, érdeklődési kör szerint
Forrás: Shutterstock

Az amerikai kommunikációs és médiaipari dolgozók legnagyobb érdekvédelmi szervezete által indított per a legújabb példája a közösségi médiaóriás célzott hirdetési gyakorlatát érő kritikáknak. Az úgynevezett mikrotargetálás ugyanis lehetővé teszi a hirdetőknek, hogy megszűrjék hirdetésük célcsoportját életkor, érdeklődési kör vagy akár faji hovatartozás szerint. A Facebook algoritmusa ráadásul ennél jóval összetettebb keresésre, érzületek szűrésére is képes, ezért például egy adott népcsoportot vagy vallást elutasítókra is szabható irányított reklám. A médiavállalat gyakorlata alapján a hirdetők akár egész etnikai csoportokat is kizárhattak az elérendő célközönségükből. Ezt a funkciót a médiaóriás a múlt hónapban ideiglenesen felfüggesztette, ígéretet téve a hirdetési funkciók jobb kezelésére.

A Facebook ugyan nem szerepel alperesként a keresetben, de a beadvány szerint a médiavállalat maga is alkalmazta ezt a fajta hátrányos megkülönböztetést a saját kiválasztási folyamatában. A cég közleményben utasította vissza, hogy bármilyen diszkriminációban érintett lenne. A T-Mobile és a Cox nem kívánt nyilatkozni a folyamatban lévő perről, az Amazon azt közölte, hogy módosított néhány korábbi hirdetésen, ezzel lényegében elismerte, hogy életkor alapján szűrte az álláskeresőket.

Nemrég vizsgáltuk meg a Facebookon közzétett toborzó hirdetéseinket, és találtunk néhányat, amely nem volt összhangban a 18 évesnél idősebb jelöltek keresésére vonatkozó megközelítésünkkel

– közölte a vállalat.

A CWA a keresethez csatolta több kifogásolt hirdetés fotóját is, melyek kifejezetten utalnak a leendő munkavállaló elvárt életkorára. „Más oka is van annak, hogy ezt a hirdetést látja, beleértve azt is, hogy a T-Mobile 18 és 38 év közötti embereket szeretne elérni” – szerepel például az egyik hirdetésről készült fényképen. Az ügy egyik vezető ügyvédje szerint csoportos keresetté bővítenék az ügyet, és további alperesek bevonását is tervezik.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek