Cégvilág

Négymilliós irányárkülönbség a tipikus

Körülbelül 145 ezer használt lakóingatlant hirdetnek ma eladásra Magyarországon, ami azt jelenti, hogy egy teljes év alatt sem tudná felszívni a piac ezt a mennyiséget, amihez még a folyamatosan növekvő számú, eladásra kínált új lakás is társul.

A nemrég indult Arminimum.hu keresőapplikációt működtető Real­monitor Kft. ügyvezetője, Faragó Péter a Világgazdaság érdeklődésére elmondta: adataik szerint 10 550 ingatlanközvetítő hirdet lakásokat és házakat, és csaknem négyszer ennyi, 39,5 ezer magánhirdető is jelen van a piacon. A kizárólagos ingatlanközvetítői szerződések aránya egyelőre alacsony, mindössze 30 százalék, aminek tudatában nem meglepő, hogy a többek által is eladni próbált lakásokat átlagosan öt hirdető reklámozza online felületeken, a nem kizárólagosan hirdetett ingatlanokról átlagban 11 hirdetés kering a neten.

A különböző apróhirdetések fokozatosan átköltöztek az internetes portálokra, eladó lakást ma már szinte csak ott lehet találni
Forrás: MTI/Marjai János

A túlárazások, vagyis a legalacsonyabb és a legmagasabb irányárak közötti különbség 4 millió forintot tesz ki, a legnagyobb mértékű eltérés egyazon ingatlan esetén most 1,3 milliárd forint, két hónapja még 1,6 milliárd forint volt. A hirdetési csúcsot az a lakás tartja, amelyet 94 ingatlanos és persze a tulajdonos maga is hirdet, a jelek szerint kevés sikerrel, noha éppen 334 aktív hirdetést találni róla.

A hirdetési piacot monitorozó céghez érkező visszajelzések szerint az ingatlanközvetítők számára a legtöbb gondot a sok hirdetővel és sok hirdetéssel együtt járó drasztikusan eltérő irányárak okozzák, hiszen a vevők is tudnak keresni, és a legalacsonyabb árat kínáló hirdetőt keresik meg a kiszemelt ingatlan megtekintésének szándékával. Sokszor éppen a tulajdonos az, aki az általa megbízott ingatlanosok legnagyobb konkurense, hiszen a közvetítői jutalékot nem tartalmazó áron, mindenki másnál olcsóbban reklámozza lakását.

Az eladásra kínált használt lakások 55 százaléka megtalálható a legnagyobb ingatlanhirdetési portálon, amelyet 47 százalékos megjelenéssel követ a Jófogás, amely több mint 10 százalékkal megelőzi az Ingatlantájolót és a Maxaprót, és több mint 20 százalékkal az Ingatlanbazárt és az Otthontérképet. A Startapró 8 százalékkal zárja a sort.

lakáshirdetés ingatlan ingatlanpiac
Kapcsolódó cikkek