Cégvilág

Iránymutató a modern és masszív modell

Az eddiginél divatosabb megjelenéssel jön a Jeep márka Compass, azaz Iránytű nevű modellje.

A piac legjobban pörgő kategóriája a kompakt szabadidő-autóké, vannak közöttük többgenerációnyi múltra visszatekintő autók és új versenyzők is. A Jeep Compass az előbbiek közé tartozik; most az aktuális családi arccal próbálkoznak e márkánál is a formatervezők, nyoma sincs annak a formabontó megjelenésnek, ami a 2007-es debütáláskor jellemezte a típust. A Renegade belépőmodellnek karakteres, a márka több mint hetvenéves múltjából merítő megjelenést adtak, míg a tesztelt Compass kifejezetten modern, masszív benyomást kelt. Hatalmasak a fémfelületek, amivel legkésőbb akkor szembesül a vezető, amikor a széles tetőoszlopok miatt egyszerű kereszteződésben is hajlongani kell ahhoz, hogy mindent lásson. Hátrafelé csak romlik a helyzet, az utastérajtók mögötti üveg nem sokat segít a kilátáson, a radar és a kamera létszükséglet a hátsó lökhárító épségének megőrzéséhez. Amíg a Renegade-nél lépten-nyomon játékos részletekbe botlik az ember, egy kategóriával feljebb külön kell keresni ezeket. A vezetőoldali ablaktörlő tövénél egy gekkó rejtőzik, a hátsó szélvédő pereménél tengeri kígyót látni, a csomagtérfedél belső részén a márka hetes osztású hűtőrácsát lehet felfedezni, a vezető lábtartójára pedig morzejelekkel írtak angolul üzenetet. Nem véletlen, hogy e két modellt hasonlítjuk egymáshoz, hiszen padlólemeztársak, még a motorválasztékuk is megegyezik, csak stílusban és méretben van érdemi eltérés közöttük.

Forrás: VG

Fényes feketére fényezett keretbe helyezik a középső érintőképernyőt, vannak külön kapcsolók a szellőzéshez, de a legkönnyebben menüből tudjuk irányítani ezt a rendszert. Puha műanyagok vagy narancs cérnával varrott bőr van ott, ahová nyúlunk, a minőségérzettel nincs baj. Hogy megőrizzék a házon belüli rangsort, megnövelték a karosszéria térfogatát, a második sorban kifejezetten tágas a tér, és nem követték el azt a hibát sem, hogy az ülést a padlóra szerelték volna. Kényelmes pozícióban lehet utazni, kisgyerekek akár a lábukat is lógathatják. A csomagtér is nagy méretű, könnyen pakolható, padlója alatt defektjavító szett vagy pótkerék utazik. Az övekkel hadakozni kell kissé a támla visszaállításakor. Elöl is kényelmes, nagy méretű fotel várja az embert, azonban minimális az oldaltartás. Ezt azért érdemes megemlíteni, mert nem ajánlott sportosan közlekedni a Compasszal, annak ellenére sem, hogy a felfüggesztést kifejezetten feszesre hangolták. Már az apró úthibákat is érezni, a nagyobbakon ugrik, a kanyartempónak az aszfalt szab határt, azaz lepattog az ívről a magas építésű szabadidő-autónk. Furcsa ez a futóműkarakter, mert nemcsak a tágas belső, de a motor-váltó hangolása is arra utal, hogy kényelmes utazásra találták ki ezt a kombinációt.

A 170 lóerős, benzines turbómotor 1,4 literes lökettérfogatú, a kilencfokozatú automatikus váltó igyekszik minimalizálni a fordulatot. Gázadásra először is várni kell egy keveset, amíg felpörög a motor, és visszakapcsol a váltó. Utóbbi dolgozik is rendesen, de igazából feleslegesen sok fokozata van, hiszen óránkénti 130 kilométeres sebességgel haladva csak a nyolcadik fokozatot használja, manuálisan lehet csak kilencedikbe váltani, de a kapcsolásjelző rögtön visszaköveteli a nyolcadikat, miközben a fordulatszám alig 200-300 fordulatnyit változik a percenkénti 2000 környékén.

Nagy méretű fotel várja az embert, az oldaltartás azonban minimális
Forrás: VG

Az összkerékhajtást az előválasztó kar előtt elhelyezett forgókapcsolóval lehet vezérelni, az elektronikus beavatkozók működését állíthatjuk talajtípustól függően, és állandóra is kapcsolhatjuk. A tesztúton mért 100 kilométerenkénti átlagos 9,9 literes fogyasztás magas, igaz, 170 lóerős benzinmotorral, összkerékhajtással és automatikus váltóval erre lehetett számítani. Vételár tekintetében pontosan a kompakt szabadidő-autó kategóriájának közepére helyezte Compass modelljét a Jeep. Találunk olcsóbb modelleket is, de nem csak a prémiumtermékek drágábbak, figyelembe véve, hogy több konkurensnél egyáltalán nincs ilyen nagy teljesítményű benzinmotor vagy épp összkerékhajtás.

Tetszett

• megjelenés

• gazdag felszereltség

• tágas utastér

 

Nem tetszett

• sportos hangolású felfüggesztés

• kilátás a karosszériából

• lassú automatikus váltó

 

Jeep modell
Kapcsolódó cikkek