Cégvilág

A terepjárók termelik a nyereséget

A magas haszonnal értékesíthető járművek tömeggyártására állnak rá a meghatározó amerikai vállalatok – összhangban a befektetői elvárásokkal.

Az amerikai autóeladási boom lecsendesedése ellenére jó negyedéves adatokról számoltak be a detroiti hármak. A piacvezető General Motorstól (GM) 1,24 dolláros egy részvényre eső profitot (EPS) vártak a Thomson Reuters elemzői, de a cég ennél jobb, 1,43 dolláros adatot tett közzé. Az adózott eredmény azonban az egy évvel korábbi 2,61-ról 1,05 milliárd dollárra zuhant.

A kereslet elmozdult a szedánoktól a magas profitmarzsú pickupok, a városi terepjárók, és a crossoverek irányába
Forrás: AFP

A 36,1 milliárd dolláros bevétel 1,4 milliárddal jobb a konszenzusnál, a tavalyitól viszont 1,2 milliárddal elmarad. A nyereség durva visszaesését azzal magyarázzák, hogy a magas haszonkulccsal értékesíthető kisteherautóknál (pickup) a közelgő modellváltás miatt erősen, 47 ezer darabbal csökkentek az eladások, de jövőre épp emiatt robusztus profitbővülésre lehet számítani. Általános tendencia, hogy a kereslet elmozdult a hagyományos szedánoktól a magas profitmarzsú pickupok, a városi terepjárók (SUV) és crossoverek irányába, s ez a profitsoron is érezteti hatását.

A GM már korábban jelezte befektetőinek, hogy a modellváltás magas költségei miatt az idén a tavalyi nyereség megismétlődése a cél. Most megerősítették, hogy az idei EPS-t a 6,30–6,60 dolláros sávba várják. A profitba a kínai–amerikai vámvita is belemarhat, a GM-nél az alapanyagok folyamatos drágulásával számolnak, csak az első negyedévben 700 millió dollárral szaladtak meg a gyártási költségek. A cég jelezte, hogy kiadásai lefaragását tervezi.

E téren már előbbre jár a Ford, a cég a tavaly kidolgozott 14 milliárd dolláros költségcsökkentési programjának felgyorsítását és kiterjesztését jelentette be. Mi több, a 2022-ig végrehajtandó tervet 25,5 milliárd dollárosra növelték. A program jegyében Észak-Amerikában leállítják az amúgy is gyengén fogyó, alacsony árréssel értékesíthető szedánok gyártását. „Áthelyezzük a hangsúlyokat, a profitot nem hozó tevékenységeket pedig valószínűleg leépítjük” – idézi a Reuters Jim Hackett vezérigazgatót, akinek bejelentésére 2,6 százalékkal erősödött a Ford árfolyama. Az autógyártó az első negyedévben 8,7 százalékkal, 1,74 milliárd dollárra növelte adózott eredményét, hajszállal meghaladva az elemzői várakozásokat. Forgalma 2,8 milliárddal 41,9 milliárd dollárra nőtt.

A teljes cikket a Világgazdaság pénteki számában olvashatja

autóeladás terepjárók
Kapcsolódó cikkek