Több mint négy perccel nőtt az európai repülőjáratok késése júniusban az előző év azonos időszakához képest – olvasható az Eurocontrol friss jelentésében. Ez azt jelenti, hogy a nyár első hónapjában egy Európában közlekedő járat átlagosan 17,5 percet késett. A szám úgy releváns, ha hozzátesszük, hogy az európai légtérben júniusra a napi forgalom elérte a 35 ezres darabszámot, évente pedig tízmilliónál is több repülőgép szeli át a kontinens légterét. Ha ezeket az adatokat összeszorozzuk, az derül ki, hogy az európai légi közlekedés napról napra brutális (nagyságrendileg félmillió perces) késésmennyiséget görget maga előtt.
Az Eurocontrol statisztikáiból látszik, hogy a késések csaknem felét az okozza, hogy az adott járat eleve késve száll fel, és késve is érkezik meg a célállomásra. Tehát a csúszás okai javarészt nem a levegőben keletkeznek, hanem még a földön. Ennek hátterében jellemzően úgynevezett légi forgalmi irányítási tényezők húzódnak meg: magyarán, mivel a gép kifutott a felszálláshoz rendelkezésre álló időkeretből – ez egy 15 perces intervallum – az érintett reptéren, utasokkal a fedélzetén, járó hajtóművekkel akár órákat is kénytelen várakozni a betonon, mire új engedélyt kap az Eurocontrol brüsszeli központjától. A nyári csúcsidőszakban eddig is eltarthat, mire friss „slotot”, azaz átrepülési ablakot kapnak a pilóták.
„Az elmúlt egy hét statisztikáit átnézve a késések 60-80 százaléka vezethető vissza a járat késve érkezésére és az európai légi forgalmi irányítás problémáira. Ez az arányszám a korábbi években is hasonló nagyságrendű volt” – nyilatkozta Hardy Mihály a Világgazdaságnak. A Budapest Airport kommunikációs igazgatója elmondta, hogy a zivataros időjárás, a biztonsági körülmények, valamint a földi kiszolgálás kapacitáshiánya ugyancsak fokozzák a késéseket, utóbbi azonban a menetrendi csúszások kevesebb mint 10 százalékáért okolható.
A Liszt Ferenc repülőtér tavaly mintegy 103 ezer járatot (érkező és induló) kezelt, ugyanez 2018 első hét hónapjában a 65 ezerhez közelített. A rekordot a 2005-ös év tartja: akkor több mint 126 ezer járat használta a budapesti repteret. „A légi forgalom növekedése önmagában nem gond, mivel elegendő kapacitás áll rendelkezésünkre. Más kérdés, hogy ezeket egyre nehezebb tervezni a sorozatos késések miatt. Hiába látjuk előző nap, hogy melyik járatra, melyik időszakban hány utas és poggyász várható, a késések miatt feltorlódik a sor” – magyarázta Hardy Mihály.
Kicsire nem adnak
A repülésben általánosan elfogadott mérőszám csak a menetrendhez képest 15 perces vagy nagyobb eltérést tekinti késésnek, tehát egy 14 perces csúszás hivatalosan nem minősül annak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.