Szülővárosától, azaz megszokott lakóhelyétől továbbra sem szívesen távolodik el a legtöbb magyar lakásvásárló, az ingatlankeresés elsődleges célterülete nincs messze az aktuális lakóhelytől – állapította meg a Duna House ingatlanközvetítő hálózat a Világgazdaság számára összeállított elemzésében. Az erős lokálpatriotizmus gyenge mobilitással társul, a hazai lakosság 52 százaléka ugyanazon a településen lakik, mint születésekor, 23 százalékuk pedig ugyanabban a megyében – emlékeztetett a KSH korábbi demográfiai mikrocenzusának megállapításaira Benedikt Károly, a Duna House elemzési vezetője. Hozzátette: a fővárosban és a környező településeken egyre gyakrabban tapasztalják, hogy a lakosság, ha kell, hajlandó költözni a kedvezőbb lehetőségek miatt, sok esetben mérlegelnek a vevők az ár, a jó közlekedés, a szórakozási lehetőségek és a munkahely távolságát figyelembe véve. A fővárosban a kerülethez nem feltétlenül ragaszkodnak, de a vevők többsége igyekszik az adott városrészben maradni, és a nagy mozgás Budapesten belül sem jellemző: budai kerületből ritkán költöznek át Pestre, mint ahogy az észak-pestiek közül is kevesen költöznek délre vagy épp fordítva – tudtuk meg.
„Vidéken is hasonló a helyzet. Azok, akik nem költöznek valamelyik közeli nagyvárosba vagy épp Budapestre, jellemzően szeretnek megszokott környezetükben élni a továbbiakban is” – szögezte le Benedikt Károly. Az otthonkeresésnél változatlanul a legfontosabb szempont a lokáció és az ár, előbbi érzelmi okból, családi kötelékek miatt és praktikus szempontból egyaránt.
Budapest vonzereje erős, a fővárost már csak a külföldre költözés miatt hagyják el lakosai, a családiasabb környezetet keresők sem mennek az agglomeráción túlra. A külföldről Magyarországra költözők is többnyire Budapesten telepszenek le, néhányan a vidéki nagyvárosokat és a Balatont preferálják.
Négyszer sem költözünk
A kontinensen legmobilisabbak a finnek, a svédek és a svájciak, akik jellemzően hatszor cserélnek otthont. A magyar lakosság nem sokkal ugyan, de elmarad az európai átlagtól 3,4-es értékével, vagyis ingatlant a többség hosszú távra, több évtizedre vásárol magának.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.