A hazai pirotechnikai termékek piacán az éves forgalom több mint 90 százaléka a szilveszteri időszakban keletkezik – erről is beszélt Molnár István a Világgazdaság megkeresésére. A pirotechnikai termékek értékesítésében Magyarországon piacvezető Absolut Pyro Kft. belkereskedelmi igazgatója elmondta, hogy a szegmens éves forgalma körülbelül egymilliárd forint, ez mintegy 60 konténernyi árut jelent. Egy konténerbe átlagosan nagyjából 15 ezer kilogrammnyi termék fér.
Kiemelte, hogy az elmúlt évek tapasztalatai azt mutatják:
a fogyasztók egyre kevésbé szeretik tárolni a tűzijátékokat, ezért a dömping az év utolsó két napjára esik. Itthon 2003 óta vásárolhatnak legálisan magánszemélyek pirotechnikai termékeket, amelyeket három kategóriába sorolnak.
Az 1. és a 2. kategóriába soroltak egész évben felhasználhatók, birtokolhatók, és az egész évben nyitva tartó boltokban is megvásárolhatók. A harmadik kategóriába tartozó termékek kizárólag december 28–31. között vehetők meg a kitelepült értékesítési pontokon, vagyis konténerekben. Ezekből tavaly csaknem hatszáz működött országszerte, 90 százalékuk a multinacionális kiskereskedelmi láncok parkolóiban. A fennmaradó rész a magán-értékesítőhelyeket jelenti.
Az itthon eldurrogtatott pirotechnikai termékek döntő többsége Kínából származik, és mindegyik speciális biztonságtechnikai minősítésű. A kínai importon kívül a magyar kereskedelemben kaphatók még szlovák és lengyel termékek is, de ezek aránya elenyésző. Az egyes típusok kedveltsége földrajzi elhelyezkedés szerint élesen eltér.
Nyugat-Magyarországon, elsősorban Szombathely, Sopron és Győr vonzáskörzetében – átvéve az osztrák szokásokat – leginkább rakétákat vásárolnak, az ország más területein egyéb árucikkek is népszerűek. Ezek közé tartoznak a bombettatelepek, amelyekből egyre gyakrabban keresik a családi csomagokat és az összefűzhető kiszerelésűeket. A trend azt mutatja, hogy a felhasználók előszeretettel vásárolnak kevesebb lövésszámú, de nagyobb kaliberű és hatóanyagú bombettatelepeket, amelyek megközelítik az ezergrammos hatóanyag-tartalomra vonatkozó limit felső határát.
Molnár István várakozásai szerint az idén szilveszterkor a vásárlói kosár értéke 5-6 százalékkal emelkedhet, egy-egy vásárló 8-10 ezer forintot adhat ki tűzijátékra. Az árak 3-4 százalékkal nőnek majd, ami mögött több tényező is áll: a kínai munkaerőpiacon jelentős béremelkedés ment végbe, drágultak az alapanyagárak és az értékesítés során felmerülő rezsiköltségek is.