Néhány héttel ezelőtt, december 7-én nyitott a Rákóczi úton a Hetedik Lépcső cseh sörszaküzlet és kézművessörbár. Ez a budapesti sörpiac erejét mutatja, ugyanis két rendkívül nagy forgalmú hely, a Neked csak Dezső és a Hrabal között nyílt meg, ráadásul nem messze több olyan kocsma is van, ahol jó cseh söröket mérnek. A hely profilja tökéletesen igazodik a mai, sörforradalomnak nevezett trendhez, ugyanis a hagyományos cseh sörmárkák mellett cseh kézműves termékeket csapolnak, és meg is kérik az árukat (900 forint egy korsó négydecis ital).
A hazai sörpiac két irányba indult el. Részben a magas minőségű exkluzív, a specialitások garmadáját mutató kézműves termékek felé, illetve az átlagosnál alacsonyabb alkoholtartalmú, ízében, minőségében prémium cseh termékek irányába.
Ezekből a kisebb alkoholtartalom miatt átlagosan 20 százalékkal többet isznak, mint egy 5-5,5 százalékos hazaiból vagy németből, illetve kézműves termékből. A cseh sörök jellemzően nem drágák, még úgy sem, hogy importnak számítanak a magyar piacon, bár a hazai ipari előállításúaknál magasabb az áruk.
A kézműves termékek terjedése megnyitotta a magyar sörpiacot a magas jövedelmű harmincas, negyvenes korosztály felé is, vagyis trendi lett sört fogyasztani.
Ugyanakkor némileg zavaros, hogy a piac miért nem mozdult a magyar specialitások vagy a német márkák irányába. Holott az itthoni gyártók is érzékelték az új szeleket a piacon, és több specialitást vezettek be (IPA, APA, dupla komlós főzet), és a bajor gyártóknál is egyre több az úgynevezett kézműves termék. Vagyis nem indokolta semmi, hogy itthon a kézműves mellett a cseh irányt válasszák a vendéglősök.
A titok nyitja a rendszerváltás időszakára vagy az elé vezethető vissza. A nyolcvanas évek legvégén és a kilencvenes évek legelején erőteljes Prága-járó szubkultúra alakult ki itthon az akkori egyetemisták között, akik a sör- és a kocsmakultúra magasabb szintjét „itták magukba”. Az utánuk következő, magasan képzett mai harmincasok ebbe a közegbe nőttek bele, és ez a generáció özönli el most Prágát és a cseh kisvárosokat október 23-án vagy a hosszú hétvégéken, és cseh sört természetesen itthon is szívesen fogyaszt. Ez az a közeg, amelyre a hazai vendéglátósok építenek a cseh kínálattal.
Az új trend, vagyis a cseh sörök egyúttal megalapozták a hazai kézműves termékek honi beágyazottságát is. Az úgynevezett sörértés legalább olyan felkapott lett, mint a borokhoz való viszony a harmincas korosztálynál.
Az újonnan nyílt Hetedik Lépcső a piaci folyamatokat gyúrta össze, és megpróbálja megteremteni a cseh sörújhullámot, vagyis a cseh kézműves termékeket (helyben fogyasztásra) azzal, hogy autentikus márkákat is kínál elvitelre. Igazi sörértőmágnesként működik.
A teljes cikk a Világgazdaság hétfői számában olvasható