Cégvilág

Vége lehet az Airbus A380-asnak

Leállíthatja az Airbus az A380-as gyártását, mert a világ legnagyobb utasszállító gépét alig éri meg üzemeltetni. A cég árfolyama ennek ellenére az év eleje óta 19 százalékos pluszban van.

Az Airbus a világ legnagyobb utasszállítójának, az A380-as gyártásának a leállítását tervezi – közölték a Reutersszel iparági források. A lap szerint a cég a február 14-én esedékes éves jelentésében közli majd a hírt. A gyártás leállításának oka, hogy ugyan az A380-as a tizenkét évvel ezelőtti bemutatásakor jól fogyott, mára azonban nem számít hatékonynak, a potenciális vevők nem kötnek szerződéseket, a meglévő megrendeléseket pedig sorban mondják vissza.

Fotó: AFP

Múlt héten az ausztrál nemzeti légitársaság, a Qantas jelezte:

a meglévő 12 darab A380-asukon kívül már nincs szükségük többre. Hozzátették: még jó ideig használják a meglévő gépeiket, amelyeket a következő évek során felújítanak, de „az A380-as a cég múltja, nem pedig a jövője”.

Az Airbus a kapcsolódó szerződéseken keresztül nagyjából 4 milliárd dollárnyi bevételtől esik így el. Még a Qantas előtt, az A380-as legnagyobb felhasználója, az Egyesült Arab Emírségek légitársasága, az Emirates közölte: ugyan több megrendelése van a világ legnagyobb utasszállítójára, de át akarja változtatni azokat egy kisebb típusra, az A350-esre vonatkozó megrendelésre. A visszakozás oka, hogy az arab vállalat nem tudta meghosszabbítani a brit Rolls-Royce-szal korábban megkötött szerződését az A380-ashoz tartozó motor gyártására, így a meglévő 108 darabból álló flottán felül egyelőre nem szeretne többet. Januárban a Hong Kong Airlines is visszamondott egy tíz darab repülőgépre szóló megrendelést.

Az 544 ülőhelyes A380-as hiába a legnagyobb utasszállító gép, az utóbbi években a kétmotoros gépek hatékonyabbnak bizonyultak a négymotoros szuperjumbóknál, ami az A380-as sorsát is megpecsételheti. A legnagyobb utasszállítókat ugyanis egy kisebb üzemeltetni és karbantartani.

A gép egyik legnagyobb felhasználója, a Qatar Airways vezérigazgatója a Fortune-nek úgy nyilatkozott:

annak idején az A380-as megváltoztatta a játékszabályokat, de a gép túl nehéz, túl sokat fogyaszt, csak magas kihasználtság mellett éri meg üzemeltetni.

Az Airbus többi típusa jól fogy, igaz, a cég éppen a múlt héten jelezte, hogy egy kisebb típusból, a 110 férőhelyes A220-asból is visszamondtak egy ötdarabos megrendelést. Az Airbus tehát az évet azzal kezdte, hogy elesett egy 23 gépből álló csomagtól, új szerződéseket viszont nem tudott kötni. A vállalat profitabilitása viszont nincs veszélyben, tavaly rekordszámú, 800 gépet értékesített, ami 11 százalékos emelkedés 2017-hez képest, a tavalyi volt zsinórban a 16. év, amikor növelni tudta az eladásokat.

A teljes cikk a Világgazdaság hétfői számában olvasható

Airbus légiközlekedés
Kapcsolódó cikkek