Cégvilág

Repülésre alkalmasak a Boeingok

Az Etiópiá­ban lezuhant Boeing utasszállítóhoz hasonló gépeket a flottájukban tudó légitársaságok árfolyama kivétel nélkül csökkent a vasárnapi baleset óta. Elemzők szerint a tragédia távlati hatásai egyelőre felbecsülhetetlenek.

A Norwegian Air árfolyama 14 százalékkal gyengült az etióp Boeing 737 MAX-8 vasárnapi, 157 halálos áldozatot követelő balesete után. A repülőgéptípust használó légitársaságok közül a norvég fapadosnál volt a legnagyobb az árfolyamcsökkenés. A nagy amerikai légitársaságok kurzusa 3 százalékkal, míg a Turkish Airlinesé 2 százalékkal csökkent a baleset óta. Az Air Canada árfolyama viszont szinte meg se moccant az Addisz-Abeba közelében történt katasztrófát követően. Az amerikai Szövetségi Légi Közlekedési Testület (FAA) megerősítette, hogy repülésre alkalmasnak tartja a típust, ugyanakkor kezdeményezte, hogy április végéig végezzenek módosításokat az automatikus rendszereken és a géptípus kézikönyvén. A Boeing árfolyama a hétfői 5,3 százalék után tegnap újabb 7,2 százalékos veszteségnél járt lapzártánkkor.

A Boeing 737 MAX-8-as típussal kapcsolatos problémák teljes felderítése után lehet pontosabb képet alkotni a hatásokról. Elképzelhető, hogy egy szoftverfrissítéssel megoldható a helyzet, de a visszahívás sem kizárt Boér Levente szerint. „A Norwegian azért reagálhatott érzékenyebben a hírre, mert a cég korábbi finanszírozási problémái miatt eleve volatilisabb az árfolyama, ráadásul a flottájában üzemelő 18 ilyen repülő tekintélyes mennyiségnek számít ebből az új típusból” – mondta a Világgazdaságnak az OTP Alapkezelő befektetési igazgatója, megjegyezve, hogy a társaság eleve csak 737-esekkel repül, tehát komolyabb problémánál hosszabb távon nagyon sok járatát kellene törölnie. Kína, Indonézia, Szingapúr, Malajzia, Ausztrália és Marokkó egyelőre felfüggesztette a 737 MAX típusú gépek repülési engedélyét. Ebből a családból az AIRportal.hu információi szerint 372 darab van forgalomban világszerte.

Fotó: AFP

„A 737 MAX nagyon új gép, így vélhetően nem szervizelési problémák okozták a balesetet. Nem valószínű, hogy az Ethiopian spórolt volna a pilóták kiképzésén. A légitársaságok árfolyamára gyakorolt hatással kapcsolatban az a legfontosabb kérdés, hogy a július– augusztusi főszezonig rendeznek-e minden felmerülő biztonsági problémát. Ha akkor kell kivonni a forgalomból ezeket a gépeket, az súlyos gondokat okozhat például a 169 gépes flottájú Norwegiannél. Az olyan cégek, amelyeknél vegyesen repülnek a Boeing és az Airbus gépei, könnyebben megoldják a helyettesítést, mint azok, amelyek csak egy gyártótól vásárolnak” – tette hozzá Boér Levente.

A Wizz Air egyébként a múlt héten vette át az első Airbus A321neo gépét, amely a MAX család konkurense, és egy utashelyre számolva 20 százalékos költségcsökkentést hozhat.

„A fapados cégeknél egyelőre bejött az a stratégia, hogy csak egy gyártótól vásárolnak repülőket. Ez az üzemeltetésben és a szervizelésben jár anyagi előnyökkel. A személyzetnél is számottevő megtakarítást lehet elérni azzal, hogy csak egy típusra kell kiképezni a pilótákat és a kiszolgáló személyzetet. Az Airbusokkal repülő Wizz Airnél például a bármikor bevethető készenléti személyzet így kisebb lehet, mint ha két gyártó gépeire kellene személyzetet tartalékolnia” – emelte ki Török Lajos, az Equilor Befektetési Zrt. vezető elemzője. Szerinte a Brexittel kapcsolatos fejlemények nagyobb hatással vannak a fapadosok árfolyamára, mint az etióp szerencsétlenség. A Boeingokkal repülő Ryanair kurzusa tegnap délután például 2 százalékos pluszban volt a hard Brexit remélt kiárazódása miatt.

A Ryanair amúgy fenntartja 135 darabos 737 MAX-rendelését és további 75 gépre szóló opcióját. A cég vezérigazgatója, Michael O’Leary a napokban azt mondta, hogy jelentős konszolidációra számít az iparágban. Szerinte az öt megmaradó nagy légitársaság-csoportban ott lesz a Ryanair, vele szemben a Wizz Air, a Norwegian, az Alitalia és a TAP könnyen a felvásárlás sorsára juthat.

Légtérzár

Sorra zárják le az országok a légterüket a Boeing 737 MAX-családhoz tartozó repülők előtt. A listára Ausztrália, az

Egyesült Királyság, Franciaország, Izland, Írország, Malajzia, Németország, Norvégia, Olaszország, Törökország, Szingapúr mellé Lengyelország is felkerült. Este az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség a közösség összes országában felfüggesztette e gépek üzemelését. A légtérhasználati korlátozás azt jelenti, hogy Európa egén aligha találkozhatunk az Etiópiában lezuhant géptípussal. | VG

 

légi közlekedés Boeing
Kapcsolódó cikkek