Az Apple, számos más prémiumkategóriás márkával egyetemben, lejjebb vitte termékeinek árát Kínában a hét elején, miután az ázsiai ország április elsejei hatállyal több százalékponttal csökkentette az általános forgalmi adót.
A Reuters beszámolója szerint az Apple a kínai weboldalán jó néhány terméknek írta át az árcéduláját: így például egy legújabb, 64 gigabyte-os iPhone XS „mindössze” 8199 jüanba (1220 amerikai dollár, 350 ezer forint) kerül, 5,8 százalékkal (74 dollár) csökkent az ára, egy iPhone XR-hez pedig most 4,6 százalékkal olcsóbban juthatnak hozzá a kínai vásárlók.
Más márkák forgalmazói is csökkentették az áraikat. A helyi sajtó arról számol be, hogy az LVMH
Grouphoz tartozó Louis Vuitton és a Kering Guccija szintén olcsóbban árulja hétfő óta a termékeit, mindkét márka árucikkei nagyjából 3 százalékkal kerülnek kevesebbe.
Egyes autógyártók már a múlt hónapban bejelentették az árcsökkenést: a BMW és a Mercedes-Benz is úgy nyilatkozott, hogy az adócsökkentés után számos modelljük ára csökkenni fog.
A Kering vállalat nem kommentálta a kínai sajtó értesüléseit, a
Louis Vuitton szóvivője azonban megerősítette a Reutersnak, hogy a kínai részlegük valóban az új feltételekhez igazította az árait, és hozzátette: „A márka teljes mértékben támogatja a kínai kormány azon törekvését, hogy szűkítse az árkülönbségeket Kína és nemzetközi piacok között.”
Az Apple sem kommentálta most az árváltozást, pár hónapja viszont már elkezdte kongatni a vészharangot. Tim Cook, az Apple vezérigazgatója januárban arra figyelmeztette a befektetőket, hogy „a kínai gazdaság súlyosabb helyzete igencsak rányomta a bélyegét az iPhone-értékesítési számokra”.
Később Cook úgy nyilatkozott a Reuters hírügynökségnek, hogy a cég néhány, az Egyesült Államokon kívüli piacán csökkenteni szándékozik az igencsak drága iPhone-ok árát, mivel az Apple eladási számai már azelőtt sem voltak túl fényesek Kínában, hogy a világ második legnagyobb gazdaságának növekedése elkezdett lassulni. Több mint három éve csökkennek a cég telefoneladásai Kínában, az elmúlt negyedévben 20 százalékot esett az értékesítés. Ennek fő oka, hogy a kaliforniai székhelyű cég igen kemény konkurenciával néz szembe Kínában: a Huawei, az Oppo és a Xiaomi telefonjai nemcsak jóval olcsóbbak az Apple-termékeknél, de egyes telefonok technológiailag ugyanazt a csúcskategóriát képviselik, ráadásul ezek a vállalatok kimondottan a kínai vásárlók igényeire szabják a termékeiket. Ugyanakkor még a mostani árcsökkentés után is jóval drágábbak az Apple telefonjai, mint a helyi versenytársaké, ami azért is érdekes, mivel Kína továbbra is az egyik fő piaca az amerikai vállalatnak: globális értékesítésének több mint 15 százaléka származik innen. A Hongkongot és Tajvant is magában foglaló tágabb kínai piac 13,2 milliárd dollár árbevételt generált az elmúlt negyedévben, ez körülbelül 27 százalékos visszaesés az előző év azonos időszakával összevetve.
A pekingi vezetés márciusban jelentett be egy csaknem 2 trillió jüan értékű gazdaságélénkítő adócsökkentési csomagot – ennek része az áfacsökkentés is –, miután tavaly a kínai gazdaság három évtizede nem látott mértékben lassult, és ez a tendencia várhatóan folytatódik az idén: a kínai kormány a tavalyi 6,6 százalékos bővülés után az idei évre 6–6,5 százalék közötti növekedést vár.
Kína egyébként a világ luxuscikkforgalmának csaknem egyharmadát adja, a Boston Consulting Group felmérése szerint ez az arány 2024-re 40 százalékra nőhet.
Az iPhone XS Kínában nagyjából
350
ezer forintnak megfelelő jüanba kerül
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.