BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Egyre több luxusmárkának fontos a környezet iránti érzékenység

Az állati eredetű szőrmékhez egykor a luxus és a csillogás fogalma társult, mára azonban jelentősen átalakult a közgondolkodás. Míg jó néhány éve még csak elvétve akadt olyan különc divatcég, amely kiiktatta az állati szőrméket a kollekciójából, mára nagyjából elvárás lett, hogy a nagy brandek ne használjanak ilyen alapanyagokat.

Legutóbb a Prada jelentette be, hogy elbúcsúzik a szőrméktől, ezzel olyan nevekhez csatlakozott, mint a Gucci, a Versace és a Calvin Klein. A milánói székhelyű divatóriás idén március 22-én hozta nyilvánosságra, hogy a 2020-as tavaszi-nyári kollekciójában már semmiféle állati eredetű szőrmét nem használ. „Új, innovatív anyagokat használunk majd, amelyek lehetővé teszik, hogy a cég, eddig feltáratlan területeket hódítson meg a kreatív tervezés terén, és tesszük mindezt etikus módon” – idézi Miuccia Prada szavait a brit Evening Standard.

Viszonylag friss a Chanel hasonló döntése: a francia divatház tavaly decemberben határozott úgy, hogy sem állati eredetű szőrmét, sem bőrt nem alkalmaz a kreációiban.

A Burberry szintén tavaly csatlakozott a szőrmentesek csapatához, ekkor közölték, hogy az őszi kollekcióban már nem használnak állati szőrmét, és a meglévő kollekciókból is fokozatosan elhagyják a gyártás során.

„A modern luxus egyben szociális és a környezet iránti érzékenységet is jelent – mondta a Burberry igazgatója, Marco Gobetti. – Ez egyben a hosszú távú siker titka is.” A divatház kreatív igazgatója, Riccardo Tisci szerint ez a döntés egy új korszak kezdete a vállalat életében.

A brit John Galliano, aki egyebek mellett a Givenchy és a Dior tervezője volt, most pedig a szintén francia Maison Margiela kreatív igazgatója, szintén elutasítja a szőrme használatát – mint azt tavaly áprilisban bejelentette. Amikor az Elle magazin egy interjúban arról faggatta a divatszakembert, hogy ha nem a szőrme, akkor mégis mi adja az igazi luxust, így válaszolt: „Eredetiség és találékonyság. Ma a vásárlók már nem termékeket vesznek, hanem etikus világnézetet, olyan cégeket keresnek, amelyek megvédik a számukra fontos értékeket.” A DKNY és a Donna Karan anyacége szintén úgy nyilatkozott, hogy az idei évtől mellőzi a szőrmék használatát, és így döntött a Versace is. Donatella Versace szavait idézi az Evening Standard: „Szőr? Már nem az én világom. Nem akarok állatokat ölni a divat érdekében. Nem érzem helyesnek.” A Michael Kors 2017 decemberében kötelezte el magát az állati szőrmék nélküli vonalon, és 2018 végére fokozatosan ki is iktatta az ilyen termékeket a kínálatából. A döntés a Jimmy Choo márkára is vonatkozik, amelyet a Kors tavaly júliusban vásárolt fel.

A Gucci szintén 2017 őszén jelentette be, hogy 2018 tavaszától már nem használ állati szőrmét, a már legyártott szőrmés termékeit pedig elárverezi, és a bevételt állatvédelmi szervezeteknek adja. „Ma már létezik olyan technológia, amellyel ki lehet váltani anyaghasználatban az állati szőrmét. A végeredmény igazi luxustermék lesz, egész egyszerűen nincs szükség az állati szőrre” – mondta a Vouge-nak Marco Bizzarri, a Gucci vezére. A Giorgio Armani divatház 2016 márciusától nem használ szőrmét, és vannak olyan divatcégek, amelyek már az elmúlt évtizedben szemléletmódot váltottak. Ilyen például a Tommy Hilfiger, amely 2007-ben állt le az állati eredetű szőrmék felhasználásával, 2006-ban a Ralph Lauren döntött így, a Calvin Klein pedig feltehetőleg igazi úttörőnek számított 1994-ben, amikor ebbéli elhatározását bejelentette.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.