Cégvilág

Kompokkal fejlesztik a balatoni hajózást

Elmaradt fejlesztéseket pótolhat és újakba foghat az állam gigantikus tőkeemeléséből a Bahart. A kisebbségi tulajdonosi pozícióba került balatoni önkormányzatoknak létkérdés a személyhajózás megtartása.

Ütemesebb menetrend, dinamikus árazás, megújuló eszközpark, akadálymentesítés és egyéb komplex fejlesztések sora valósulhat meg a Balatoni Hajózási Zrt.-nél (Bahart) az állam által most végrehajtott 6,6 milliárdos tőkeemelésből, amely az évek óta elmaradt beruházások finanszírozásához szolgál majd forrásul. A változás újabb mérföldkő az eddig 4 milliárd forintos alaptőkével, 21 tóparti önkormányzat tulajdonában működő társaság történetében, hiszen az állam immár 75 százalékos tulajdonosként határozza meg a kiemelt üdülőrégió egyik kulcsfontosságú szolgáltató cégének tevékenységét. A Magyar Turisztikai Ügynökség vezérigazgatója, Guller Zoltán a Bahart siófoki közgyűlése után úgy nyilatkozott, hogy a cégnek öt-tíz éven belül európai színvonalúvá kell válnia. Ehhez a hajózási társaság akkora tőkéhez juthat – ezt már a Bahart vezérigazgatója, Kollár József mondta –, amekkorára évtizedek óta nem volt példa.

A fejlesztések sora négy új komp szolgálatba állításával startol Szántód és Tihany között, modernizálják a személyszállító hajókat is. A tőkeemelésből a vállalat komplex fejlesztéseket hajthat végre, mert a cél, hogy új lendületet vegyen a balatoni hajózás, amelyben az állam hosszú távon gondolkodik. Budapest után a Balaton az ország második legfontosabb turisztikai térsége, a magyarok legkedveltebb úti célja, ezért a kormány kiemelt figyelmet fordít rá, és jelentős összegű támogatásokkal segíti a szolgáltatások színvonalának javítását. Ezért hajtottak végre vasúti, közúti és vízminőség-védelmi beruházásokat is. A turisztikai ügynökség vezetője kiemelte: a Kisfaludy-programban már 150 balatoni szálláshely kapott támogatást 21,5 milliárd forint értékben, tavaly 55 fizetős strand újult meg 2 milliárd forintból, az idén pedig 30 szabadstrandot korszerűsítettek 3 milliárd forintból. A balatoni régióban a kerékpáros turizmus fejlődéséhez szükséges beruházások is folyamatban vannak, s ehhez szervesen kapcsolódik a szárazföldi infrastruktúra és a turisztikai attrakciók kiépítése mellett a vízi közlekedés, azaz a kompjáratok, a személyhajózás és a sétahajózás fenntartása és fejlesztése is. „A Balatont nemcsak körbejárhatóvá, hanem minél több ponton átjárhatóvá is kell tenni, a személyhajózás azonban nem tartozik a nyereséges üzletágak közé a Bahartnál” – mondta Balassa Balázs, a Balatoni Szövetség elnöke a Világgazdaságnak. A Balaton-parti önkormányzatoknak (különösen a kikötővel rendelkezőknek) rendkívül fontos, hogy a Bahart minden eddigi szolgáltatása megmaradjon, és ne szüntessenek meg szerényebb utasszámmal működő hajójáratokat, amelyek az érintett településeknek a jövőt jelenthetik.

A Balaton-parti települések kétharmadának van személyhajó-kikötője, ezek képviselő-testületei a Bahart tulajdonosaként a nyereséges ágazatok bevételéből finanszírozták eddig a veszteségeseket, így például a kiterjedt személyhajózást. Nem választották le és nem is adták el a Bahart jövedelmező részeit. „Reményeink szerint állami szerepvállalással és színvonalasabb formában, helyenként nagyobb kapacitással üzemel tovább a jövőben a tóparti turizmusban nélkülözhetetlen személyhajózás is, méghozzá a Balaton miliőjéhez illeszkedő és a helyi élővilágot kímélő formában”

– összegezte várakozásaikat a Balatoni Szövetség elnöke.

A Bahartnak

5-10

éven belül európai színvonalúvá kell válnia

Balatoni Hajózási (Bahart) Zrt. MTÜ Balatoni Szövetség Balassa Balázs
Ezek is érdekelhetik