Ütemesebb menetrend, dinamikus árazás, megújuló eszközpark, akadálymentesítés és egyéb komplex fejlesztések sora valósulhat meg a Balatoni Hajózási Zrt.-nél (Bahart) az állam által most végrehajtott 6,6 milliárdos tőkeemelésből, amely az évek óta elmaradt beruházások finanszírozásához szolgál majd forrásul. A változás újabb mérföldkő az eddig 4 milliárd forintos alaptőkével, 21 tóparti önkormányzat tulajdonában működő társaság történetében, hiszen az állam immár 75 százalékos tulajdonosként határozza meg a kiemelt üdülőrégió egyik kulcsfontosságú szolgáltató cégének tevékenységét. A Magyar Turisztikai Ügynökség vezérigazgatója, Guller Zoltán a Bahart siófoki közgyűlése után úgy nyilatkozott, hogy a cégnek öt-tíz éven belül európai színvonalúvá kell válnia. Ehhez a hajózási társaság akkora tőkéhez juthat – ezt már a Bahart vezérigazgatója, Kollár József mondta –, amekkorára évtizedek óta nem volt példa.
A fejlesztések sora négy új komp szolgálatba állításával startol Szántód és Tihany között, modernizálják a személyszállító hajókat is. A tőkeemelésből a vállalat komplex fejlesztéseket hajthat végre, mert a cél, hogy új lendületet vegyen a balatoni hajózás, amelyben az állam hosszú távon gondolkodik. Budapest után a Balaton az ország második legfontosabb turisztikai térsége, a magyarok legkedveltebb úti célja, ezért a kormány kiemelt figyelmet fordít rá, és jelentős összegű támogatásokkal segíti a szolgáltatások színvonalának javítását. Ezért hajtottak végre vasúti, közúti és vízminőség-védelmi beruházásokat is. A turisztikai ügynökség vezetője kiemelte: a Kisfaludy-programban már 150 balatoni szálláshely kapott támogatást 21,5 milliárd forint értékben, tavaly 55 fizetős strand újult meg 2 milliárd forintból, az idén pedig 30 szabadstrandot korszerűsítettek 3 milliárd forintból. A balatoni régióban a kerékpáros turizmus fejlődéséhez szükséges beruházások is folyamatban vannak, s ehhez szervesen kapcsolódik a szárazföldi infrastruktúra és a turisztikai attrakciók kiépítése mellett a vízi közlekedés, azaz a kompjáratok, a személyhajózás és a sétahajózás fenntartása és fejlesztése is. „A Balatont nemcsak körbejárhatóvá, hanem minél több ponton átjárhatóvá is kell tenni, a személyhajózás azonban nem tartozik a nyereséges üzletágak közé a Bahartnál” – mondta Balassa Balázs, a Balatoni Szövetség elnöke a Világgazdaságnak. A Balaton-parti önkormányzatoknak (különösen a kikötővel rendelkezőknek) rendkívül fontos, hogy a Bahart minden eddigi szolgáltatása megmaradjon, és ne szüntessenek meg szerényebb utasszámmal működő hajójáratokat, amelyek az érintett településeknek a jövőt jelenthetik.
A Balaton-parti települések kétharmadának van személyhajó-kikötője, ezek képviselő-testületei a Bahart tulajdonosaként a nyereséges ágazatok bevételéből finanszírozták eddig a veszteségeseket, így például a kiterjedt személyhajózást. Nem választották le és nem is adták el a Bahart jövedelmező részeit. „Reményeink szerint állami szerepvállalással és színvonalasabb formában, helyenként nagyobb kapacitással üzemel tovább a jövőben a tóparti turizmusban nélkülözhetetlen személyhajózás is, méghozzá a Balaton miliőjéhez illeszkedő és a helyi élővilágot kímélő formában”
– összegezte várakozásaikat a Balatoni Szövetség elnöke.
A Bahartnak
5-10
éven belül európai színvonalúvá kell válnia
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.