Cégvilág

A kisföldalatti a „legrázósabb”

A fővárosi metróközlekedésben ma már nem a 3-as metró, hanem az M1-es vonal jövője a legégetőbb kérdés.

A fővárosi metróhálózat átlagosan 99,75 százalékos pontossággal felelt meg 2012–2018 között a vonatkozó vonatközlekedési tervnek – válaszolt a Budapesti Közlekedési Zrt. (BKV) a Világgazdaságnak. A társaság szerint a mutató értéke összességében nemcsak, hogy elégedettségre ad okot, de más európai metróvonalakhoz viszonyítva is rendkívül jó.

Hetven szerelvény 415 met­rókocsija összesen 42 kilométeren közlekedik. A pálya kiterjedtségén túl a kocsik számosságából, illetve a föld alá épített infrastruktúra összetettségéből is következik, hogy a metróközlekedésben sokféle típusú meghibásodás előfordulhat. Lapunknak arra a kérdésére, hogy ezek közül melyek a leggyakoribbak, a BKV nem tért ki. Hangsúlyozta viszont, hogy az M3 vonalán mintegy 69 milliárd forintból az orosz Metrovagonmas által felújított és korszerűsített, 2016-ban forgalomba állított 37 szerelvény a 2-es és a 4-es vonalon használt Alstom kocsikhoz hasonlóan megfelel a kor elvárásaink. „A kék metró modernizálása után napi félmillió utas utazhat kényelmesebb feltételek között, és nagymértékben javultak a járművezetők munkakörülményei, illetve az utazás megbízhatósága is” – hangsúlyozták. Ennek alátámasztásaként a BKV beszámolt arról a kimutatásról, amely szerint a 3-as metró szerelvényeinek meghibásodási statisztikái nem rosszabbak a piros és a zöld vonalon futó, a francia Alstomtól újonnan vásárolt járművekéinél. A gyakorlatban mindhárom vonalon 5-10 olyan hiba jut egymillió megtett kocsikilométerre, amely befolyásolhatja az utasforgalmat is.

A budapesti metróközlekedésben sokkal inkább a sárga metró, vagyis a kisföldalatti állapota sürgető. A hivatalosan M1-es nevű vonal meghibásodási mutatói a 70-es évekből származó, elavult, háromrészes, csuklós járművek magas életkora miatt jóval gyengébbek, de erről pontos adatokat nem közölt a BKV. Ám felhívta a figyelmet, hogy már tervezik az erre a szakaszra szánt jármű prototípusát, amelynek forgalomba állításával természetesen javulnak majd a meghibásodási statisztikák is. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) elképzelései szerint egyterű, nagyobb kapacitású és hosszabb szerelvények járnának az M1-es öt kilométeres vonalán. Szó van a peronjainak teljes felújításáról is: a BKK ajánlatkérőként tavaly nyáron nettó 2,49 milliárd forintért bízta meg a Főmterv Zrt.-t a kiviteli terv elkészítésével és a szükséges engedélyek megszerzésével.

Metro BKV meghibásodás
Ezek is érdekelhetik