Cégvilág

Adakozásra kötelezik a luxuscégeket

Nem lehet többé elégetni az eladatlan nem élelmiszer jellegű termékeket Franciaországban – a francia parlament alsóházának jóváhagyására váró törvény a luxusipari cégekre is vonatkozik, amelyek esetében az exkluzivitás és a szellemi tulajdonjog érdekes kérdéseket vet fel az új szabályozás kapcsán.

Ha a francia nemzetgyűlés is jóváhagyja a szenátus új tör­vényjavaslatát, akkor Fran­cia­ország – a világon elsőként – törvényben tiltja az eladatlan nem élelmiszer jellegű termékek megsemmisítését. Ebbe a körbe beletartoznak a kozmetikumok és a luxuscikkek is, és az új szabályozás évente csaknem egymilliárd eurónyi (nagyjából 330 milliárd forint) árut ment majd meg a kidobástól és a megsemmisítéstől. A The Guardian idézi Brune Poirson francia környezetvédelmi minisztert, aki képletesen érzékeltette az elpazarolt termékek mennyiségét: szavai szerint legalább két Eiffel-toronnyi kidobásra szánt cipő és ruha keletkezik minden évben a francia kereskedelemben.

Franciaországban korábban már törvényi szabályozás született arról, hogy a szupermarketek nem semmisíthetik meg az eladatlan élelmiszereket. A regula arra kötelezi őket, hogy jótékony célokra adományozzák az el nem adott ételeket-italokat. Ez egyébként rövid távon mintegy 30 százalékkal növelte a jótékony célú élelmiszer-adományok mennyiségét.

Bár az előremutató szabályozást

már 2016-ban elfogadták, voltak, akik szerint ez csak a jéghegy csúcsa, és nem szabad itt megállni. „Rossz a törvény, mert a szupermarketek az ételpazarlásnak csak az 5 százalékáért felelősek. A legtöbb hulladék a háztartásokban és a közétkeztetésben keletkezik” – idézte akkor a kereskedelmi szövetség képviselőjét, Jacques Creysselt az Euronews. Ha a közétkeztetést még nem is reformálták meg, néhány évvel később sorra kerültek végül a nem élelmiszer jellegű termékek is: kozmetikumokat, ruházati termékeket, textíliákat, elektronikai berendezéseket, műanyag termékeket is érint az új szabályozás, amely a franciák hulladékkezelésről és körkörös gazdaságról szóló törvénycsomagjának része. A törvény kötelezi a gyártókat, importőröket és forgalmazókat – az online eladókat is –, hogy vagy hasznosítsák újra, vagy pedig adományozzák el a kidobásra ítélt termékeket. Kivételt képeznek természetesen azok az áruk, amelyek biztonsági vagy egészségügyi kockázattal járnak.

Néhány hónapja a francia és a világsajtót is bejárták azok a felvételek, amelyeken az Amazon raktáraiba visszaküldött termékeket konténerszámra küldik megsemmisíteni. A képkockák nagy port kavartak, miként azok a felvételek is, amelyeken bemutatták a Go Sport nevű sportruházati lánctól származó megrongált edzőcipők tucatjait, amelyeket egy Párizs környéki outlet hulladéktárolóiban találtak.

A divatipar, amelyből Franciaország óriási szeletet tudhat magáénak, megrögzött szemetelő a maga évi 100 millió tonnányi hulladékával – mivel a márkák számára szinte mindennél fontosabb az exkluzivitás, ezért inkább megsemmisítik a termékeiket, mint hogy bekerüljenek a másodlagos forgalmazásba. A statisztikák szerint a luxuscikkeknek mindössze az 1 százalékát hasznosítják újra – írja a The Guardian. „Megértjük, ha a luxuscégek nem akarják csak úgy eladományozni az eladatlan árukat, de akkor más megoldásokat kell találniuk, például töredékáron értékesíteni a munkavállalóknak, vagy vágják ki a címkéket, esetleg magát a textíliát hasznosítsák újra, akár házon belül is” – nyilatkozta a La Croix hírportálnak a francia környezetvédelmi minisztérium. A kormány – részleteket nem közölve ugyan – engedményeket ígért a luxusipar szereplőinek, hogy megvédhessék termékeik szellemi tulajdonjogát. „Az azonban nem lesz lehetséges a jövőben, hogy a cégek az eladatlan termékeiket szándékosan tönkretegyék – például fehérítővel –, így téve hordhatatlanná őket” – szögezte le a minisztérium.

ruhaipar pazarlás Franciaország luxuscégek
Ezek is érdekelhetik