Cégvilág

A dél-koreaiak hozták a legtöbb pénzt

A dél-koreai Samsung SDI, SK Innovation és Doosan cégek, a németországi FAKT AG, a Lufthansa Technik, az Audi és az Infineon, továbbá a japán Toray és a kínai CMC is jelentős magyarországi beruházás indítását jelentette be az idén, sok más társaság mellett.

Már október végén megdőlt Magyarországon a múlt évi, 8500 milliárd forintos beruházási rekord. Az első tíz hónapban 4,7 milliárd euró külföldi működő tőke érkezett, ebből 2,5 milliárd Dél-Koreából, így a dél-koreai cégek átvették a vezetést a németországiaktól – ismertette Ésik Róbert, a Nemzeti Befektetési Ügynökség (HIPA) vezérigazgatója az MTI tudósítása szerint. A vizsgált időszakban 62 nagy beruházásról született megállapodás

– mint arról Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter korábban tájékoztatott. A projektekhez 129 milliárd forint állami támogatás járult, megvalósításukkal pedig több mint 9600 munkahely jöhet létre. A tíz hónap során a dél-koreai vállalatok tíz nagyberuházást kezdeményeztek, a japánok pedig négyet, az elektromos autóiparhoz kapcsolódóan. A legtöbb – tizenegy –­­ beruházás célpontja Komárom-Esztergom megye, amelyet Pest megye és Budapest követ kilenc, illetve hat beruházással.

Az év egyik legnagyobb, mintegy 390 milliárd forintos beruházását a Samsung SDI jelentette be. A pénzből a társaság a gödi akkumulátorgyártó üzemét bővíti, amivel 1200 új munkahelyet hoz létre. A magyarországi tevékenysége 2001-ben monitorgyártással indult, az akkumulátorgyártás 2016-ban kezdődött. Hegyeshalom és Bezenye határában a németországi FAKT AG kezdett egy kertészeti termelési, feldolgozási és logisztikai központ kialakításába márciusban, 330 hektáron. Az egymilliárd eurós (313,7 milliárd forintos) beruházást Nagy István agrárminiszter az elmúlt évtizedek legnagyobb és legkomplexebb hazai kezdeményezésének nevezte a maga nemében. A FAKT tizenkétféle terméket kíván előállítani, és létrehozna egy Európában jegyzett márkát is.

A dél-koreai SK Innovation is az első negyedévben kezdte meg egy komáromi gyár építését, amelyben elektromos járművekhez készülnek majd akkumulátorok, a tervek szerint 2021–2022 fordulójától, ezer munkavállaló alkalmazásával. A beruházás 239 milliárd forintba kerül. Akkumulátorgyárat, pontosabban lítium­akkumulátorokhoz használt szeparátor filmet állít majd elő a japán Toray Nyergesújfalun. A társaság 127 milliárd forintot fordít a fejlesztésére, amellyel 188 új munkahelyet teremt, jórészt felsőfokú, mérnöki végzettségűeknek.

A németországi Lufthansa csoporthoz tartozó, repülőgép-javítással és -fenntartással foglalkozó Lufthansa Technik AG 43 milliárd forintból telepít szervizközpontot Miskolcra. Az Audi 41 milliárd forintból bővíti győri járműgyártó-infrastruktúráját, motorfejlesztő központját és elektromos hajtásokat gyártó egységét. A szintén német hátterű Infineon Technologies Cegléden alakít ki 32 milliárd forintból egy félvezetőüzemet, a termékek elektromos és hibrid hajtású gépjárművekbe kerülnek. Ugyanennyi pénzt szán a China National Machinery & (CMC) egy kaposvári, 100 megawatt teljesítményű naperőmű építésére. A dél-koreai Doosan a tatabányai ipari parkban rézfóliagyártó üzemet épít 31 milliárd forintból, a két kínai magánszemély kezében lévő Pepco pedig 27,2 milliárd forintból alakít ki egy gyáli logisztikai bázist, amelyről a térség minden országát kiszolgálná. A Schaeffler csoport 23,5 milliárd forintból építendő új szombathelyi gyára kutatás-fejlesztéssel is foglalkozik majd. A beruházás 2020 februárjában kezdődik, és az év végére befejeződik.

Ezek is érdekelhetik