Cégvilág

Globálisan terjeszkedik a Felföldi Kft.

A népegészségügyi termékadó és a pálmaolaj-háború ellenére robusztus növekedési célt tűzött ki a Felföldi Édességgyártó Kft. A cég bevételének 95 százalékát az export adja. 

Nem a most záruló évtől várja a nagy áttörést Felföldi József, a tavaly négymilliárd forintos árbevételt és 745 milliós adózott eredményt elérő Felföldi Édességgyártó Kft. alapító-tulajdonosa. Várakozásai szerint jövőre viszont meg fogják duplázni a forgalmat, sőt ebből a négymilliárdból negyven is lehet három-négy éven belül. A debreceni nagyvállalkozó szerint a népegészségügyi termékadó (neta) azért nem lehet a robusztus növekedés akadálya, mert a termékeik 95 százalékát exportálják, így ez az a szállításaik többségére nem vonatkozik. Felföldi ugyanakkor a neta kapcsán megjegyezte, hogy senki nem örül, ha pluszadóterhet kell kigazdálkodnia a cégének, de a törvényi kötelesség alól nincs mentesség.

A Brexit viszont befolyásolhatja az édességgyártó cég terveit – a brit hagyományosan erős felvevőpiac –, de több lábon állnak, és hasonlóan nagy a kereslet Németországban, Dél-Koreában és Japánban is. Felföldi József azt tapasztalja, hogy országonként nemcsak a szabályok, a szokások is mások. Egy termék bevezetéséhez van, ahol három hónap kell, másutt három év. A bővülés motorja lehet, hogy egyre több multinacionális vállalat viszi saját márkás termékként a piacra a Felföldi-édességeket, így például az Egyesült Államokban a Disney-vel együttműködve a Walmart, a spanyol és a portugál piacon pedig a Mercardo. Bár a kivitel a kulcs, a Felföldi Kft. a magyar piacon is erősít: mintaboltokat terveznek létrehozni, ahol több száz saját terméket mutatnak be egy helyen. Ha működik a modell, öt éven belül akár 1500-2000 üzletet is nyithatnak Európa-szerte. A 260 főt foglalkoztató cégnél Felföldi József állítása szerint senki sem keres havi ezer euró alatt. A dolgozók 90 százaléka 10-15 éve állományban van, és minden harmadik ember már 30 esztendeje. A vállalatvezető szerint a rendelkezésre álló csapatot ma kétmilliárd forintba kerülne a nulláról felépíteni. Épp a munkavállalói lojalitásra építve, hűségprogrammal egészítik ki a bértáblát. A vállalkozó a debreceni BMW-beruházás kapcsán kijelentette: hasznos lehet, ha akkora figyelmet kap a város, mint Győr vagy Kecskemét a másik két német prémiummárka jóvoltából. Ugyanakkor várhatóan 15-20 százalékkal magasabb bért kell majd adni a dolgozóknak.

Az édesiparban a pálma­olaj­háború is súlyos következményekkel járhat. A hajdúsági cégvezető ígérete szerint, ha nélkülözhetetlen lesz a pálmazsír használata, fenntartható forrásból szerzik be, minden más esetben igyekeznek kókuszzsírral vagy más növényi olajjal helyettesíteni. Az európai élelmiszeripar háromnegyede egyébként fenntarthatóan termelt pálmaolajat használ, a világátlag csupán egyötöd rész.

A termékpalettát tekintve a gyermeki fantáziára éppúgy épít a cég, mint a háziasszonyok életét megkönnyítő praktikus ötletekre, de egyre nagyobb szerepet kapnak a snackek és a tortadekorációs eszközök, a legújabb dobás pedig a lebomló, ehető szívószál. Felföldi hangsúlyozta: tartósítószert, sűrűsítő anyagot vagy mesterséges kemikáliát nem használnak, természetes eredetű, lebomló alapanyagokat annál inkább, és nyitnak a bio felé is.

A magyar édességgyártás eredményessége látványosan nőtt Zsigó Róbert, az Agrárminisztérium élelmiszerlánc-felügyeletért felelős államtitkára szerint. A mintegy 250 vállalatot felvonultató és csaknem ötezer főt foglalkoztató szakágazat árbevétele a 211 milliárd, nyeresége pedig a kilencmilliárd forintot is meghaladta 2018-ban. Hasonlóan biztató az édességgyártás külkereskedelmi teljesítménye is, a négy évvel korábbi adatokhoz képest tavaly a csokoládékészítmények exportja hozzávetőleg 30 millió euróval, importja pedig mintegy 60 millió euróval emelkedett.

 

Felföldi József Felföldi Édességgyártó Kft.
Ezek is érdekelhetik