Nem a most záruló évtől várja a nagy áttörést Felföldi József, a tavaly négymilliárd forintos árbevételt és 745 milliós adózott eredményt elérő Felföldi Édességgyártó Kft. alapító-tulajdonosa. Várakozásai szerint jövőre viszont meg fogják duplázni a forgalmat, sőt ebből a négymilliárdból negyven is lehet három-négy éven belül. A debreceni nagyvállalkozó szerint a népegészségügyi termékadó (neta) azért nem lehet a robusztus növekedés akadálya, mert a termékeik 95 százalékát exportálják, így ez az adó a szállításaik többségére nem vonatkozik. Felföldi ugyanakkor a neta kapcsán megjegyezte, hogy senki nem örül, ha pluszadóterhet kell kigazdálkodnia a cégének, de a törvényi kötelesség alól nincs mentesség.
A Brexit viszont befolyásolhatja az édességgyártó cég terveit – a brit hagyományosan erős felvevőpiac –, de több lábon állnak, és hasonlóan nagy a kereslet Németországban, Dél-Koreában és Japánban is. Felföldi József azt tapasztalja, hogy országonként nemcsak a szabályok, a szokások is mások. Egy termék bevezetéséhez van, ahol három hónap kell, másutt három év. A bővülés motorja lehet, hogy egyre több multinacionális vállalat viszi saját márkás termékként a piacra a Felföldi-édességeket, így például az Egyesült Államokban a Disney-vel együttműködve a Walmart, a spanyol és a portugál piacon pedig a Mercardo. Bár a kivitel a kulcs, a Felföldi Kft. a magyar piacon is erősít: mintaboltokat terveznek létrehozni, ahol több száz saját terméket mutatnak be egy helyen. Ha működik a modell, öt éven belül akár 1500-2000 üzletet is nyithatnak Európa-szerte. A 260 főt foglalkoztató cégnél Felföldi József állítása szerint senki sem keres havi ezer euró alatt. A dolgozók 90 százaléka 10-15 éve állományban van, és minden harmadik ember már 30 esztendeje. A vállalatvezető szerint a rendelkezésre álló csapatot ma kétmilliárd forintba kerülne a nulláról felépíteni. Épp a munkavállalói lojalitásra építve, hűségprogrammal egészítik ki a bértáblát. A vállalkozó a debreceni BMW-beruházás kapcsán kijelentette: hasznos lehet, ha akkora figyelmet kap a város, mint Győr vagy Kecskemét a másik két német prémiummárka jóvoltából. Ugyanakkor várhatóan 15-20 százalékkal magasabb bért kell majd adni a dolgozóknak.
Az édesiparban a pálmaolajháború is súlyos következményekkel járhat. A hajdúsági cégvezető ígérete szerint, ha nélkülözhetetlen lesz a pálmazsír használata, fenntartható forrásból szerzik be, minden más esetben igyekeznek kókuszzsírral vagy más növényi olajjal helyettesíteni. Az európai élelmiszeripar háromnegyede egyébként fenntarthatóan termelt pálmaolajat használ, a világátlag csupán egyötöd rész.
A termékpalettát tekintve a gyermeki fantáziára éppúgy épít a cég, mint a háziasszonyok életét megkönnyítő praktikus ötletekre, de egyre nagyobb szerepet kapnak a snackek és a tortadekorációs eszközök, a legújabb dobás pedig a lebomló, ehető szívószál. Felföldi hangsúlyozta: tartósítószert, sűrűsítő anyagot vagy mesterséges kemikáliát nem használnak, természetes eredetű, lebomló alapanyagokat annál inkább, és nyitnak a bio felé is.
A magyar édességgyártás eredményessége látványosan nőtt Zsigó Róbert, az Agrárminisztérium élelmiszerlánc-felügyeletért felelős államtitkára szerint. A mintegy 250 vállalatot felvonultató és csaknem ötezer főt foglalkoztató szakágazat árbevétele a 211 milliárd, nyeresége pedig a kilencmilliárd forintot is meghaladta 2018-ban. Hasonlóan biztató az édességgyártás külkereskedelmi teljesítménye is, a négy évvel korábbi adatokhoz képest tavaly a csokoládékészítmények exportja hozzávetőleg 30 millió euróval, importja pedig mintegy 60 millió euróval emelkedett.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.