A modern marketing és a fogyasztói tömegtermékek egyik úttörője volt ifjabb William Wrigley, akit a világ rágógumikirályként ismer. A chicagói vállalkozó abból építette fel vagyonát, hogy felismerte, a fogyasztót nemcsak a termék érdekli, hanem az is, hogyan tálalják neki. A rágógumi az ő kezében vált apró kedvtelésből milliárdos iparággá.
Wrigley gyerekkorától a kereskedelemben dolgozott: apja szappanfőzdéjében kezdett, majd fiatalon saját vállalkozásba fogott. Előbb szappant, majd sütőport forgalmazott, de a döntő fordulatot az hozta, hogy termékei mellé ajándékot csomagolt – méghozzá rágógumit. Az addig mellékterméknek számító áru hamarosan fontosabb lett, mint maga az alaptermék, és Wrigley cége teljesen átállt a rágógumi gyártására. Az üzleti modell egyszerre volt egyszerű és korszakalkotó:
a rágógumi olcsó volt, könnyen szállítható, de folyamatos fogyasztást igényelt.
Wrigley a tömegtermelésre épített, és a keresletet a reklámgépezet folyamatosan táplálta. Már a 20. század elején milliós nagyságrendben értékesítettek, és az Egyesült Államokban gyakorlatilag minden háztartásban ott volt egy-egy csomag Juicy Fruit vagy Spearmint.
Wrigley jelentőségét nem pusztán a termék, hanem a reklámra fordított figyelem adta. A vállalkozó felismerte, hogy a tömegkommunikáció a fogyasztói szokások egyik legerősebb formálója lehet. Ingyen mintát küldött minden amerikai telefonelőfizetőnek, hatalmas hirdetőtáblákat állíttatott, és promóciós körutakat szervezett.
Wrigley elve az volt: „tömören mondd, és minél többször”.
Ez a stratégia nemcsak a márkaépítésben bizonyult úttörőnek, hanem az amerikai reklámipar egészére hatással volt. A Wrigley’s neve így vált szinonimává a rágógumival, és hosszú időre monopolhelyzetet teremtett a piacon.
Amikor apja 1932-ben meghalt, vagyonát 34 millió dollárra becsülték – mai értéken dollármilliárdoknak megfelelő összeg. A vállalat a 20. század második felében is megőrizte vezető pozícióját, és globális terjeszkedésbe kezdett. A Wrigley Company mára olyan ikonikus márkákat birtokol, mint
A cég 2008-ban a Mars Incorporated része lett, a világ egyik legnagyobb édességipari konszernjének portfóliójába illeszkedve. A Mars Wrigley ma több mint 180 országban van jelen, és
éves árbevétele meghaladja a 35 milliárd dollárt.
A vállalatcsoport nemcsak édességekkel, hanem globális marketingstratégiájával is etalonnak számít az iparágban.
Wrigley öröksége ma is kézzelfogható: a rágógumi piaca világszerte stabil, évente több milliárd dolláros forgalmat generál. Bár a termék mára számtalan formában, cukormentes vagy funkcionális változatban is elérhető, a márkaépítés alapelvei, amelyeket Wrigley több mint száz éve lefektetett, változatlanul érvényesek. A rágógumikirály története egyszerre üzleti és gazdaságtörténeti tanulság: hogyan lehet egy egyszerű termékből óriásipart építeni, ha a gyártás mellé tudatosan társul a marketing és a globális terjeszkedés. William Wrigley neve így nem csupán egy édességhez, hanem egy teljes iparág megszületéséhez kötődik.
Mentes rágó, amiben nincs mikroműanyag
Egyre több kutatás mutat rá, hogy a legtöbb hagyományos rágógumi valójában mikroműanyagokat tartalmaz. A gyártók gyakran csak „gumialapként” tüntetik fel az összetevőt, de ezek a műanyagok nem bomlanak le, és nemcsak a környezetet szennyezik, hanem az emberi szervezetben is kimutathatók. A mentes rágó hatalmas üzlet lesz, csak át kell szoktatni a fogyasztókat.
Egyetlen rágógumi akár 3000 mikroműanyag részecskét is kibocsáthat – főként az első két percben. Várható volt, hogy az iparnak erre reagálnia kell, és elő kell állni valamiféle mentes megoldással is. Egyre több gyártó kezdte meg a fejlesztést, és árul műanyagmentes alternatívát, amelyek természetes, növényi alapanyagokból készülnek. Ezek nemcsak egészségesebbek, hanem lebomlanak, komposztálhatók, és nem terhelik a szervezetünket felesleges vegyi anyagokkal.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.