VG | Nem emelkedtek a Debrecen és Ebes közötti beruházás eredeti költségei, az elvégzendő többletfeladatok árával mégis nőtt a projektre fordítandó összeg – derül ki az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) tájékoztatásából, amelyet a Világgazdaság egy sajtóhír kapcsán kapott. Előzőleg a Napi.hu arra mutatott rá, hogy az érintett vonal felújítására 2017 decemberében nyert megbízást nettó 13,8 milliárd forintért a V-Híd Építő Zrt. és a felcsúti székhelyű R-Kord Építőipari Kft. A beruházás forrása az uniós Integrált közlekedésfejlesztési operatív program (IKOP). Az összeg azonban tavaly decemberben majdnem 15,3 milliárd forintra nőtt. A lap leírja, hogy az ajánlatkérő NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. közleménye szerint azért kellett módosítani a tendert, mert az ITM elrendelte a debreceni északnyugati gazdasági övezet kialakításával összefüggő közúti és vasúti fejlesztéseket. Ez a terület a cikk szerint a majdani BMW-gyáré. Így át kell építeni a 108-as vasútvonal bekötését a debreceni állomásba, és új vágánykapcsolatot kell létesíteni a 100-as vasútvonalon, a debreceni állomás előtt.
A költségek azért emelkedtek a módosítás után az ITM közlése szerint, mert a feladat műszaki tartalma bővült egy újabb, csaknem 400 méteres szakasz fejlesztésével. „Az elfogadott árazás magában foglalja a két projekt közötti magassági vonalvezetési eltérés kiegyenlítését is” – írta a minisztérium. A többletfeladatok a 100-as vasútvonal 2181+50 hmsz és 2185+44 hmsz közötti szakaszát érintik. Ezek közé tartozik egyebek mellett a kiviteli tervek elkészítése, kétvágányú, 160 kilométer per óra sebességű és 225 kilonewton tengelyterhelésű pálya kiépítése 394 pályaméteren, vonali műtárgy felújítása és átépítése, valamint csatlakozó átmeneti szakaszok kialakítása. Az ITM rámutatott, hogy a BMW-gyárnak is otthont adó debreceni északnyugati gazdasági övezethez az észak felé kanyarodó Debrecen–Füzesabony vasútvonal vezet, ezzel szemben a kérdéses Ebes–Debrecen IKOP-projekt a Szolnok és Budapest irányába tartó 100-as vonalat érinti. Vagyis nincs köze az autógyári beruházáshoz. A Debrecentől délnyugatra lévő Vértesi úti felüljáró is ebben a projektben épül meg, de külön eljárásban.
Az IKOP-projekt a Szolnok és Budapest irányába tartó vonalat érinti, és nincs köze a BMW-beruházáshoz
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.