BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hatvanezer kamion zúdulhat a hazai utakra

A vasúti árufuvarozás egyik legfontosabb alaptevékenysége és több ezer ember munkahelye van veszélyben, mert hiába vár állami támogatásra a Rail Cargo Hungaria (RCH) Zrt. A társaság emiatt akár ki is vonulhat a számára jelentős veszteséget termelő, érintett szolgáltatásból – figyelmeztet közös közleményében a Vasutasok Szakszervezete és a VDSZSZ Szolidaritás. Az úgynevezett egyeskocsi-fuvarozásról van szó, amelynek során egy szerelvény több megbízó kocsijaiból áll. Az ilyen vonatoknak a két végállomás közötti, esetleg többszöri megbontása és újbóli összeállítása idő- és költségigényes, vagyis fajlagosan drágább, mint az irányvonatok kezelése.

Bár a vasúttársaság tavaly már stratégiai megállapodást kötött a kormánnyal az egyeskocsi-fuvarozás támogatásáról, az állami pénz máig nem érkezett meg a szolgáltatást egyedüliként végző céghez – mutatnak rá a közleményben. A két szakszervezet ezért a helyzet mielőbbi rendezését kéri. Az érdekképviseletek azt is hangsúlyozzák, hogy az egyeskocsi-forgalom megmentése közérdek, illetve, hogy e fuvarozást az RCH kvázi közszolgáltatásként végzi. A teheráru állomásonkénti összegyűjtésének magas költségére azonban nem elég a meglévő fedezet, állami támogatás nélkül több milliárd forintos vesztesége keletkezik a társaságnak. Az említett stratégiai megállapodás is elismeri, hogy az ágazat biztonságos fennmaradásához támogatni kell ezt a tevékenységet, ennek érdekében – mint arról a Világgazdaság nemrég beszámolt –

a Hungrail Vasúti Egyesület is szót emelt a kormánynak benyújtott versenyképességi koncepciójában. Az egyeskocsi-forgalom a hazai kis- és középvállalkozások működéséhez is fontos. A szolgáltatás esetleges megszűnésével akár kétezer vasutas – az RCH munkavállalóin kívül mozdonyvezetők, tolatásvezetők, ko­­csirendezők, járműkarbantartók – válhat munkanélkülivé. További kö­vet­kezményként drasztikusan megnőne a közúti forgalom: évente nagyjából 400 ezer teherautó zúdulna az utakra, elviselhetetlen pluszforgalmat és súlyos környezetterhelést okozva. A vészharangot egyre hangosabban kongató szakszervezetek érvelése szerint a következmények a klímavédelmi programmal is szembemennek, hiszen évente 2,3 millió tonnával több veszélyes áru terelődne a közutakra, 60-80 ezer tartályos kamiont megtöltve.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.