A vasúti árufuvarozás egyik legfontosabb alaptevékenysége és több ezer ember munkahelye van veszélyben, mert hiába vár állami támogatásra a Rail Cargo Hungaria (RCH) Zrt. A társaság emiatt akár ki is vonulhat a számára jelentős veszteséget termelő, érintett szolgáltatásból – figyelmeztet közös közleményében a Vasutasok Szakszervezete és a VDSZSZ Szolidaritás. Az úgynevezett egyeskocsi-fuvarozásról van szó, amelynek során egy szerelvény több megbízó kocsijaiból áll. Az ilyen vonatoknak a két végállomás közötti, esetleg többszöri megbontása és újbóli összeállítása idő- és költségigényes, vagyis fajlagosan drágább, mint az irányvonatok kezelése.
Bár a vasúttársaság tavaly már stratégiai megállapodást kötött a kormánnyal az egyeskocsi-fuvarozás támogatásáról, az állami pénz máig nem érkezett meg a szolgáltatást egyedüliként végző céghez – mutatnak rá a közleményben. A két szakszervezet ezért a helyzet mielőbbi rendezését kéri. Az érdekképviseletek azt is hangsúlyozzák, hogy az egyeskocsi-forgalom megmentése közérdek, illetve, hogy e fuvarozást az RCH kvázi közszolgáltatásként végzi. A teheráru állomásonkénti összegyűjtésének magas költségére azonban nem elég a meglévő fedezet, állami támogatás nélkül több milliárd forintos vesztesége keletkezik a társaságnak. Az említett stratégiai megállapodás is elismeri, hogy az ágazat biztonságos fennmaradásához támogatni kell ezt a tevékenységet, ennek érdekében – mint arról a Világgazdaság nemrég beszámolt –
a Hungrail Vasúti Egyesület is szót emelt a kormánynak benyújtott versenyképességi koncepciójában. Az egyeskocsi-forgalom a hazai kis- és középvállalkozások működéséhez is fontos. A szolgáltatás esetleges megszűnésével akár kétezer vasutas – az RCH munkavállalóin kívül mozdonyvezetők, tolatásvezetők, kocsirendezők, járműkarbantartók – válhat munkanélkülivé. További következményként drasztikusan megnőne a közúti forgalom: évente nagyjából 400 ezer teherautó zúdulna az utakra, elviselhetetlen pluszforgalmat és súlyos környezetterhelést okozva. A vészharangot egyre hangosabban kongató szakszervezetek érvelése szerint a következmények a klímavédelmi programmal is szembemennek, hiszen évente 2,3 millió tonnával több veszélyes áru terelődne a közutakra, 60-80 ezer tartályos kamiont megtöltve.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.