BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Leállhat a magyarországi autógyártás

Bejelentette a magyarországi Audi- és Opel-gyár, hogy március 23-tól leállítja a termelését, s az anyacég bejelentése nyomán hétfőtől a Mercedes is leáll két hétre. A munkavállalókat érintő kérdésekről még folynak az egyeztetések.

A pandémia által okozott értékesítési helyzet és az alkatrészellátásban mutatkozó bizonytalanság miatt a Volkswagen-konszern a legtöbb telephelyén felfüggeszti a termelést, az intézkedés az Audi AG győri telephelyét is érinti – közölte a vállalat. A tervek szerint a termelést a magyarországi telephelyen is a hét végéig állítják le, a gyártási programról és a csaknem 13 ezer munkavállalót érintő következményekről folyamatos az egyeztetés, de konkrétumokról lapzártánkig nem adtak tájékoztatást. Az Audi Hungária Független Szakszervezetének elnöke nem kívánt nyilatkozni lapunknak, médiakapcsolatokért felelős kollégáitól egyelőre nem érkezett tájékoztatás.

A szentgotthárdi Opel-gyárban a tervek szerint hétfőtől áll le a termelés március 27-ig – tudta meg a Világgazdaság. A Peugeot, Opel és Vauxhall márkát gyártó francia PSA hétfőn közölte, hogy a teljes európai autógyártását felfüggeszti. Ez kihat valamennyi gyárukra, ugyanis ha leállnak az autó-összeszerelők, akkor a szentgotthárdi üzem se gyárthat motorokat raktárra. A leállás mind a 850 munkavállalót érinti. Kaszás Zoltán, a cég kommunikációs vezetője lapunkkal azt közölte, hogy a részletek (így a leállás alatti juttatások) kidolgozása jelen pillanatban is zajlik, de nem fogják fizetés nélkül hagyni a dolgozóikat.

A Mercedes-Benz Hungary anyacége, a Daimler AG által hozott központi döntés szerint március 23-tól két hétre felfüggeszti a termelést a a kecskeméti gyárban.

Lapunk járműipari beszállítói forrásból úgy értesült, hogy több gyártócégnél is készültek vészforgatókönyvek a leállásra. Ennek kapcsán felmerült, hogy a tervezett termelési szüneteket előre lehetne hozni a nyári időszakról, ezzel is csökkentve a károkat. A hazai járműipari gyártók működésének akadozásában közrejátszik a hatályba lépett határzár: ez különösen a Suzukit sújtja, a japán márka szlovák dolgozói ugyanis nem tudják felvenni a munkát. Ennek következtében a délutáni műszakokat már törölték Esztergomban. Úgy tudjuk, az Audi állományában mintegy 350 szlovák munkavállaló van, akik szintén kiestek a termelésből. Igaz, az ő pótlásukhoz kellően rugalmas a munkarend. A kisebb beszállítók alapanyaghiánytól szenvednek, tudunk olyan cégről, amely egy kínai alkatrész kiesése miatt hetekre leállította a gépsorait. Végül a problémát úgy oldotta meg, hogy 3D-s nyomtatással maga gyártotta le az alkatrészt.

A járműipari beszállítói oldalon egyértelműen arra számítanak, hogy a járvány hatása a szereplők zöméhez begyűrűzik, egy friss felmérés szerint a 61 százalékuk mondta azt, hogy a koronavírus rontja a kilátásaikat. Ennél aggasztóbb, hogy ugyancsak 61 százalékuk nem rendelkezik semmilyen forgatókönyvvel a helyzet kezelésére. Márpedig ennek nemcsak tömeges elbocsátás lehet a következménye, hanem sorozatos csődök is. A szektorban érdekeltek 92 százaléka vélekedik úgy, hogy ennek elkerülésére egységes akciótervet kell készíteni, amelyet azután mindenki alkalmazhat a maga működésére.

Pintér Imre, a Győr-Moson-Sopron megyei iparkamara elnöke arról tájékoztatta a Világgazdaságot, hogy a múlt pénteken ültek össze a régió legnagyobb cégeinek képviselőivel. Ezen a tárgyaláson egyértelművé vált, hogy mivel az Euró­pai Unió nem tudta megőrizni az ellátási láncokat, és a kamionok is fennakadnak a lezárt határokon, ezért a legtöbb termelőhelyen időszakos bezárásokra kell számítani. „Az Audi a jéghegy csúcsa, csak a térségben száz fölöttire tehető ezeknek a társaságoknak a száma” – közölte. Szerinte a legfontosabb feladat a munkahelyek megőrzése, ezért arra tesznek javaslatot, hogy a dolgozók állási idejének költségeit az állam arányosan viselje a foglalkoztatókkal és a foglalkoztatottakkal. Ha ez megtörténik, három-négy hónap átvészelhető. Ha nem, akkor elbocsátási hullám lesz. Győr másik zászlóshajója, a Graboplast azzal küzd, hogy nem tudja kiszállítani a megrendeléseket, és ugyanez a helyzet a visszapillantó tükröket készítő SMR-nél. Pintér Imre úgy becsülte, hogy a győri ipari parkban napokon belül az összes cég le fog állni, leszámítva az élelmiszeripari és gyógyszeripari vállalkozásokat. A kamara 26 ezer regisztrált vállalkozást tart számon, ebből 12 ezernek több alkalmazottja van.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.