BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Még idő kell a benzinesek trónfosztásához

Bár egyre nagyobb piaci részesedés jut a hibrideknek és az elektromos autóknak, a magyar vásárlók még mindig a hagyományos, benzinmotoros autókat választják leggyakrabban. Az alternatív hajtású modellek iránti kereslet alakulása az állami szubvencióktól is nagyban függ.

A magyar autóvásárlók körében végzett felmérés szerint a jó ár-érték arány, a fenntartási költségek és a garancia a legfontosabb tényező a választáskor, ennek következtében a hagyományos hajtáslánccal rendelkező gépkocsik a legnépszerűbbek a magyar vásárlók körében, és ez teljes mértékben megfelel az európai tendenciának. Az európai szabályozási környezet azonban arra kényszeríti a gyártókat, hogy minél több alternatív meghajtású gépjárművet értékesítsenek. Ez sok esetben nem felel meg a vevői igényeknek, mivel az alternatív meghajtású gépkocsik drágábbak, mint a hagyományos meghajtásúak – közölte a Világgazdasággal a Suzuki.

A vevői környezettudatosság növekedése és a szabályozási előírások miatt azonban a Suzuki arra számít, hogy ez évtől a hibrid meghajtások aránya számottevően növekszik. A Volkswagen tájékoztatása szerint általános tendencia, hogy a dízelmodelleket mellőzők az alternatív hajtások felé fordulnak, de mivel ezek nem minden esetben teljesítik az ügyfelek elvárásait, például kicsi a hatótáv, inkább visszatérnek a benzines változatokhoz. Ez is közrejátszik a benzines hajtások uralmában.

A prémium-személyautók szegmensében piacvezető Mercedes-Benz a Világgazdaságnak arról számolt be, hogy az eladások legnagyobb részét náluk is a belső égésű motorokkal szerelt járművek teszik ki, de nő az alternatív hajtások részaránya, az elektromos és plug-in hibrid modellek a 2019-es eladásuk 4,4 százalékát tették ki, szemben az 1,9 százalékos országos átlaggal. A vállalat szerint a fenntarthatósági elvárásoknak való megfelelés mind vásárlói, mind gyártói oldalról egyre fontosabb, de hosszabb időre van még szükség ahhoz, hogy a vásárlók számára az új megoldások is ugyanolyan vonzók legyenek, mint a hagyományosak. Mindez folyamatos és intenzív technológiai fejlesztést igényel. A Mercedes-Benz szerint középtávon a hibrid és plug-in hibrid, hosszabb távon a teljesen elektromos modellek hódítanak majd. A vállalat világszinten arra számít, hogy az idén megnégyszerezik ezeknek a modelleknek az értékesítését.

A Ford úgyszintén a hibridek növekvő népszerűségére számít a következő két-három évben, ezért vezet be idén 14 hibrid modellt. A Suzuki is már évek óta fejleszti a hibrid technológiát, tavaly de­cemberben meg is kezdte a hibrid járművek sorozatgyártását Esztergomban. Az idén az uniós piac számára már kizárólag ilyen személygépkocsikat gyártanak. A vállalat szerint az alternatív hajtású autók arányának fokozatos növekedése miatt az előállítási költségek csökkenni fognak.

A Volkswagen tájékoztatása szerint a tavalyi eladási adatok nem tükrözik a vásárolni szándékozott hajtásokat, mert mind a hibrid-, mind pedig az elektromos autók gyártási darabszámai korlátozottak voltak. Folyamatosan indulnak be azonban a Volkswagen csoport elektromosautó-gyárai, a gyártási kapacitás már sokkal kevesebb gondot okoz, a kereskedők meg tudnak felelni a valós vásárlói igényeknek. A következő években az alternatív hajtású modellek eladása növekedni fog, az intenzitása pedig az árak csökkenésének és az állami szubvenciók hatásának a függvénye lesz. Az elektromos hajtás a Volkswagen modellek között 4,5 százalékos. A vállalat szerint a belső égésű járművek egyre inkább teljesértékűen helyettesíthetők lesznek alternatív üzemanyagot (is) felhasználókkal. Az új járművek új infrastrukturális fejlesztéseket igényelnek, ehhez pedig idő, tudás, szabályozás és pénz kell.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.