Két héttel meghosszabbítja az eredetileg április 3-ig tervezett leállását a Magyar Suzuki Zrt. A vállalat minden munkatársának kifizeti a bérét a munkaidő-áthelyezés, az otthoni munkavégzés és a fizetett szabadság lehetőségeit vegyesen alkalmazva. A kecskeméti Mercedes-Benz gyár a múlt héten döntött arról, hogy április 21-ig nem indítja újra a március 20-án megszakított termelését. Az intézkedés további alkalmazása a járványhelyzet alakulásától függ. A Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. célja továbbra is az, hogy munkavállalóinak munkahelyét és bérét hosszú távon biztosítsa, most a szakszervezetekkel egyeztet a legmegnyugtatóbb megoldás közös kialakításáról. A gyár több mint 4400 munkavállalót foglalkoztat. Ha a helyzet lehetővé teszi, április 22-én újraindulhat a termelés a kecskeméti telephelyen. Az Audi Hungaria Zrt. várhatóan ma dönt a leállás meghosszabbításának kérdésében, a szentgotthárdi Opel gyár pedig előreláthatóan holnap kapja meg az anyavállalat hivatalos tájékoztatását a működés felfüggesztésének fenntartásáról.
Az autóipar globális szinten is nehéz helyzetbe került a gyárleállások miatt, a szektor minél fájdalommentesebb talpra állásához arra lenne szükség, hogy Európában is mihamarabb újrainduljon a munka az autógyárakban. A legnehezebb helyzetben az autóipari kkv-k vannak, finanszírozás szempontjából ugyanis rendkívül korlátozottak a lehetőségeik. „A legtöbben maximum egy hónapig tudnak talpon maradni bevétel nélkül, de már nem egy helyen történtek elbocsátások” – mondta el lapunk kérdésére Kilián Csaba, a Magyar Gépjárműipari Egyesület ügyvezető főtitkára. A munkaerő megtartásához központi segítségre lenne szüksége a szektornak, hogy a béreket vagy azok egy részét átvállalja a költségvetés. Ez szerinte a kkv-k és a családok túlélését jelentené. Segítségnyújtás hiányában tönkremegy a beszállítói oldal, rövid időn belül ezrek kerülhetnek ki a munkaerőpiacról, aminek végzetes következményei lehetnek a magyar autóipar jövője szempontjából.
Az is problémás, ha csak elbocsátások árán tudja átvészelni a helyzetet a szektor, és a környező országokban hamarabb indul újra a termelés, mint Magyarországon. Akkor ugyanis a szakképzett dolgozók nagy valószínűséggel külföldön keresnek megélhetést. Részben ezért az ágazat vállalkozásainak zöme próbálja fenntartani a termelést. Akinek azonban nincs megrendelése, az – mivel nem rendelkezik két-három hónapra elegendő tartalékkal – vélhetően hitelből próbálja fenntartani magát, ennek sikere azonban korántsem garantált. Szintén nem egyedi példa, hogy a vállalkozások elkészültek a megrendelt áruval, de nem tudják leszállítani a nagy gyártóknak a termelés leállása miatt, így benne ragad a termékben a pénzük, ami likviditási nehézséget okoz. A szakértő szerint a legoptimistább forgatókönyv szerint két-három hét múlva újraindulnak a nagy gyárak, de még ebben az esetben is legalább négy-öt hét, mire a kkv-k bevételhez jutnak.
A kereskedések is a bőrükön érzik
Már a személyautók forgalomba helyezésén is megmutatkozik a járvány hatása: márciusban 11 400 járművet helyeztek forgalomba, 14,3 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel korábban. Márkák szerinti bontásban a Ford és az Opel esetében több mint 50 százalékos a lemaradás a tavalyi hasonló időszakkal összevetve.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.