Az új termékek, a speciális védő- és dizájnmaszkok megjelenése, a fertőtlenítőszerek felértékelődése csak az egyik jele az internetes kereskedelmi trendeket is átformáló koronavírus-járványnak. A vásárlók most azokat a termékeket keresik, amelyeket az otthon tartózkodás során hasznosnak ítélnek – válaszolta a Világgazdaság érdeklődésére Szanitter Áron, a Vatera vezetője. Dübörög az élelmiszerek, a háztartási és vegyi áruk kategóriája, amelyben 329 százalékkal nőtt a kereslet, és 229 százalékkal több egészség- és szépségápolási terméket adnak el az oldalon.
Az egyes termékkategóriákon belül még ennél is nagyobb volumenű változások láthatók. Az otthoni tanuláshoz és a munkához is sokszor elengedhetetlen eszközből, a webkamerából például 4200 százalékkal többet értékesítettek, mint a járvány előtti hetekben. A karantén alatti vásárlási toplista virtuális dobogóján a maszkok foglalják el a második helyet, az egyéb gyógyászati segédeszközök a harmadikat. A védőruházat, a gumikesztyű és a védőálarc forgalma 640 százalékkal emelkedett. Március vége óta kis híján hússzorosára nőtt az eladott trambulinok és ugrálójátékok száma, míg hintából, csúszdából mászókából 773 százalékkal, játszóházból és sátorból 466 százalékkal többet értékesítettek. A járvány hatására több mint tízszer annyi tisztítószer fogy, mint addig, és feltűnő a kenyérsütők 883 százalékos forgalomnövekedése is. Terjed az otthoni edzés, majdnem hatszorosára nőtt az eladott súlyzók mennyisége, és 143 százalékkal a kerékpároké a Vaterán. Az online piactéren a tíz leggyakoribb keresőszó jelenleg a szájmaszk, a maszk, az FFP3 maszk, a légpuska, a kerékpár, a trambulin, a gázpisztoly, a gumikesztyű, a súlyzó, a csúszda és a szobabicikli.
Március 14–20. között, az iskolabezárások után hirtelen 20 százalékkal esett vissza a kereslet a Vaterán, de március végétől jelentős mértékben bővült a forgalom, és az átlagos kosárérték is 36 százalékkal nőtt azóta. Látványosan zuhant az üzlet- és boltfelszerelések iránti kereslet, és jóval kevésbé kelendő most a ruhanemű, az ékszer és az óra.
A kézműves-dizájn termékeket árusító online piactéren, a Meska.hu-nál ugyancsak 25 százalékos visszaesést okoztak március 14–22. között a járványügyi óvintézkedések, de az első sokk elmúlt, az utóbbi hetekben pedig már 44 százalékkal nőtt a forgalom – tájékoztatott Porst Réka, a Meska.hu Kft. alapító ügyvezetője. Mint mondta: a vásárlók egyre inkább a környezetük szebbé tételével kapcsolatos és a feltétlenül szükséges tárgyakat vásárolják, így a lakberendezési és a tisztító-, tisztálkodószerek forgalma nőtt meg kiugróan. Egyre népszerűbbek a NoWaste termékek (mosható maszk, arctisztító, betét, pelenka), miközben jól látható egyfajta pénzügyi tudatosság, amelynek következtében az olcsóbb áruk felértékelődtek a vevők szemében.
Újabban sokan nem közvetlenül maguknak, hanem idősebbeknek és rászorulóknak is vásárolnak, olyanoknak, akik anyagi lehetőség vagy internetes hozzáférés híján nem tudnak rendelni. Az új helyzet nemcsak a keresletet dobta meg, hanem a kínálat is bővült: egyre több új eladó jelenik meg saját, minőségi termékeit hirdetve a Meska oldalán, ahol a gördülékenyebb kiszolgálás érdekében lehetővé tették a regisztráció nélküli vásárlást is.
Fontos a biztonság
Az online vásárlások forgalma egy évtizedes távlatban közel hússzorosára nőtt, és a koronavírus-járvány ennek még nagyobb lökést adhat – csak februárban a csomagküldő és internetes forgalom megközelítette a 64 milliárd forintot, ami több mint 30 százalékos növekedésnek felel meg éves szinten. Ugyanakkor a digitalizáció – így az online bankolás és fizetés – térnyerése nyomán egyre több kiberbűnöző is felbukkan az interneten, ezért a felhasználók oldalán is fokozott óvatosságra van szükség – hívta fel a figyelmet a K&H, amely az E-dukáció információbiztonsági programjának második részében az online, digitális bankoláshoz, fizetéshez nyújt hasznos, gyakorlati segítséget.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.