Minimum 50 százalékkal eshet idén a rövid távú autókölcsönzés a 2019-ben elért, rekordnak számító 30 milliárdos árbevételről, ha az év végéig kitart a jelenlegi helyzet – erről Sződi János, a Magyar Autókölcsönzők Szövetségének (MAKSZ) elnöke, az Avalon Rent A Care ügyvezetője beszélt a Világgazdaságnak. Elmondta, hogy tavaly még mintegy 7000 bérautót használtak Magyarországon, és több mint 300 ezer bérleti szerződést kötöttek, de még a január is kifejezetten jól indult – pedig az még nem is a főszezon –, a forgalom éves bázison 20-50 százalékkal nőtt. A bővülés februárra 5-10 százalékosra mérséklődött, majd március második felében a turizmussal együtt összeomlott. A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren 90-95 százalékos mínuszt regisztráltak, az ottani szolgáltatók 2019-ben még napi 600-700
autóbérlést bonyolítottak le. A vidéki autókölcsönzők is 60 százalék körüli esésről számoltak be a MAKSZ-nak. „Ez a mérték már nem kezelhető költségracionalizálással” – mutatott rá az elnök.
A szektorban közvetlenül foglalkoztatottak száma meghaladja az 1100-at, ezek a munkahelyek mind veszélybe kerültek. A lényegében a turizmusra épülő szegmens fennmaradását a bürokratikus akadályok, illetve furcsa módon a szereplők előregondolkodása is nehezíti. A rövid, illetve a hosszú távú bérlés azonos TEÁOR-szám alatt fut. Az utóbbi adja a tevékenység 80 százalékát, ráadásul operatív lízingnek minősül, ami egy gépkocsi-finanszírozási forma, és semmi köze az idegenforgalomhoz. Ezért a járulékelengedések megállapításakor úgy tűnhetett a döntéshozóknak, hogy ezt az ágat nem indokolt bevonni a kedvezményezetti körbe. Ugyanakkor a rövid és a tartós bérletet az elszámolás alapján már könnyű különválasztani: az előbbi ugyanis 80 százalékban külföldieket érint, e tevékenység bevételét exportként kell elkönyvelni.
A másik probléma, hogy a járványhelyzet kitörése után, már április elején, a cégvezetők többsége a szakmai potenciál megtartása érdekében csökkentette dolgozóinak munkaidejét és bérét. Így viszont – a napi 8 órás foglalkoztatás hiányában – nem is pályázhattak a néhány héttel később elstartoló állami bértámogatási programra. A cégek jobb híján a tartalékaikból igyekeznek túlélni. A MAKSZ a szituáció orvoslására több javaslatot is eljuttatott a kormány illetékeseinek, köztük azt, hogy a SZÉP-kártya rekreációs zsebéből is lehessen
autóbérlésre költeni. „A hitelmoratórium komoly segítség. Ha ez kiegészülne a járulékkedvezménnyel, levegőhöz jutna a piac körülbelül száz szereplője” – mondta Sződi János.
Ferihegyen
90-95
százalékkal esett az autókölcsönzők forgalma
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.