A Magyar Telekom a pályázaton most elnyert frekvenciákat az 5G-hálózatához, valamint 4G-hálózatának további kapacitásbővítéséhez használja fel. A cég arra törekszik, hogy minél hamarabb hasznosítsa az új frekvenciákat, az első kereskedelmi 5G-szolgáltatását április 9-én el is indította. A szolgáltatás Budapesten a belváros egyes részein, a Telekom Könyves Kálmán körúti székházában és az azzal szomszédos Groupama Arénában, a Puskás Ferenc Stadionban, Zalaegerszeg belvárosában, valamint a zalaegerszegi ZalaZone járműipari tesztpályán érhető el.
„A mostani helyzetben nagyon nehéz előre gondolkodni, de terveink szerint az év végére tovább növeljük majd az 5G-s területi lefedettséget, hogy minél több ügyfél számára elérhetővé váljon a mobiltechnológia legújabb generációja” – közölte a Világgazdasággal a Magyar Telekom. A vállalat a közelmúltban több beszállítóval tesztelte az új technológiát. Közülük az Ericsson volt a partner a kereskedelmi 5G-szolgáltatás bevezetésekor az 5G-állomások kiépítésében. Az Ericssonnal nemrég kötött ötéves szerződés a meglévő rádiós hozzáférési hálózat modernizációjára, valamint 5G-berendezés szállítására vonatkozik. Mindez nem érinti az 5G-maghálózatot, ennek szállítójáról a későbbiekben fognak majd dönteni.
Az 5G arra alkalmas havidíjas díjcsomaggal használható, a Telekom portfóliójában jelenleg hat 5G-képes készülék található, a választék az év végéig bővülni fog több gyártó 5G-képes eszközeivel.
A járványnak a Telekom pénzügyi eredményeire gyakorolt pontos hatása ugyan még bizonytalan, de a szolgáltatások iránti kereslet a pandémia idején is jelentős maradt. A nehezen megbecsülhető gazdasági kilátások ellenére az eredeti beruházási ütemtervét folytatja a Telekom, mivel úgy véli, hogy ez létfontosságú az ország digitalizációjának jövőbeli sikere érdekében. „A mostani krízishelyzetben jól látszik, hogy a korszerű infrastruktúra nélkül nem lett volna képes az ország ilyen gyorsan és egyszerűen átállni az országos távmunkára és a távoktatásra. A járvány kezdete óta a hang- és az adatforgalom emelkedését tapasztaljuk a vezetékes és a mobilhálózatunkon egyaránt, a nemzetközi roaming szintje viszont csökken” – közölte a vállalat.
Hozzátették: a közösségi távolságtartási intézkedések az IT-szolgáltatások iránti keresletet is átalakították, a vállalkozások a digitalizációjukat elősegítő projekteket keresik leginkább. Ezek a fejlesztések hosszú távon ugyan rendkívül fontosak, de a Telekom nyereségességéhez csak kisebb mértékben járulnak hozzá. Márpedig a vállalat a magasabb hálózati forgalom miatt megemelkedő karbantartási díjakkal és növekvő összekapcsolásidíj-kifizetésekkel számol, a forint árfolyamának gyengülése is emeli a költségeit. Erre jön még a jóval magasabb távközlésiadó-fizetési kötelezettség. Mindezeknek a nyereségességre gyakorolt kedvezőtlen hatásai miatt a cég úgy döntött, hogy olyan területeken takarít meg költségeket, ahol ennek a legkevésbé vannak hosszú távú negatív hatásai a működésére, mint például az utazási költségek, a marketing és a tanácsadás.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.