Cégvilág

A közfejlesztések tanácsában kell tárgyalni a 3-as metróról

Hecker Flórián | A Világgazdaság információi szerint a Fővárosi Önkormányzat eddig hivatalosan nem jelezte a kormánynál, hogy igényel-e többletforrást az M3-as metróvonal felújításához. A budapesti fejlesztéseket a városvezetés és a kormányzati illetékesek a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsában (FKT) tárgyalja, ennek júniusi ülése azonban Karácsony Gergely főpolgármester kérésére elmaradt. Pedig ezen Budapest jelezhette volna, hogy a metrórekonstrukció kapcsán elszámolási vita támadt a megrendelő BKV Zrt. és az alagúti munkát végző Swietelsky Vasúttechnika Kft. között. Egyelőre arról sincs hír, hogy leghamarabb mikorra hívhatják össze az FKT-t.

Ahogy arról lapunk is beszámolt, a Swietelsky mintegy 18 milliárd forintot követelt a BKV-tól, mert a munka során előre nem látott műszaki tartalmat kellett elvégeznie, és a megrendelőnek felróható csúszás miatt nem tudta időben átvenni a munkaterületet. Ezt nagyjából felerészben ismeri el a tömegközlekedési vállalat. A BKV és a Swietelsky közötti szerződést meg kellett volna hosszabbítani, ám ez nem történt meg a múlt pénteki határidőig. Ezért a felek a megállapodást részben felfüggesztették, ami a főpolgármester közlése szerint lehetőséget teremtett arra, hogy októberig tető alá hozzák az egyezséget, és egyelőre nem szünetel miatta a munkavégzés. Egyezség nélkül azonban új közbeszerzést kell kiírni. A problémával az érintettek tavaly ősz óta tisztában voltak, márciusban pedig a vállalkozó írásban is jelezte a többletigényét. Ennek teljesítésére nagy valószínűséggel sem pénze, sem lehetősége nincs a fővárosnak, és az összeg nagysága a BKV állítása szerint nincs megfelelően alátámasztva.

Valamekkora többletforrás azonban biztosan kell a helyzet rendezésére, ám ehhez kormánydöntésre lenne szükség. Az M3-as rekonstrukciója az 1,9 milliárd forintos tervezési díjon kívül 217,4 milliárd forintba kerül. Ebből 172,7 milliárd közvetlen uniós pénz, 44,7 milliárdot pedig a központi költségvetés finanszíroz. A bekerülést 2016-ban még 137,5 milliárd forintra tervezték, ezt a kormány 2018-ban az első FKT-ülés eredményeképpen 80 milliárddal megemelte. Ahhoz, hogy kiderüljön, a kormány nyitott-e e téren további pénzügyi támogatásra, első körben a fővárosnak javasolnia kellene egy dátumot az FKT ülésének megtartására, amelynek napirendjén már szerepelhetne a 3-as metró ügye is. Erre már csak azért is minél előbb sort kellene keríteni, mert bár a beruházás kapcsán fizetésképtelenség nem áll fenn, a június 24. után keletkezett számlák kifizetésére – érvényes szerződés hiányában – nem hívható le uniós pénz.

Az M3-as projektet 2016-ban még 137,5 milliárd forintra tervezték, a keretet a kormány 2018-ban az első FKT-ülésen 80 milliárddal megemelte

3-as metró BKV felújitás Swietelsky Vasúttechnikai Kft. M3
Ezek is érdekelhetik