Hecker Flórián | A Világgazdaság információi szerint a Fővárosi Önkormányzat eddig hivatalosan nem jelezte a kormánynál, hogy igényel-e többletforrást az M3-as metróvonal felújításához. A budapesti fejlesztéseket a városvezetés és a kormányzati illetékesek a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsában (FKT) tárgyalja, ennek júniusi ülése azonban Karácsony Gergely főpolgármester kérésére elmaradt. Pedig ezen Budapest jelezhette volna, hogy a metrórekonstrukció kapcsán elszámolási vita támadt a megrendelő BKV Zrt. és az alagúti munkát végző Swietelsky Vasúttechnika Kft. között. Egyelőre arról sincs hír, hogy leghamarabb mikorra hívhatják össze az FKT-t.
Ahogy arról lapunk is beszámolt, a Swietelsky mintegy 18 milliárd forintot követelt a BKV-tól, mert a munka során előre nem látott műszaki tartalmat kellett elvégeznie, és a megrendelőnek felróható csúszás miatt nem tudta időben átvenni a munkaterületet. Ezt nagyjából felerészben ismeri el a tömegközlekedési vállalat. A BKV és a Swietelsky közötti szerződést meg kellett volna hosszabbítani, ám ez nem történt meg a múlt pénteki határidőig. Ezért a felek a megállapodást részben felfüggesztették, ami a főpolgármester közlése szerint lehetőséget teremtett arra, hogy októberig tető alá hozzák az egyezséget, és egyelőre nem szünetel miatta a munkavégzés. Egyezség nélkül azonban új közbeszerzést kell kiírni. A problémával az érintettek tavaly ősz óta tisztában voltak, márciusban pedig a vállalkozó írásban is jelezte a többletigényét. Ennek teljesítésére nagy valószínűséggel sem pénze, sem lehetősége nincs a fővárosnak, és az összeg nagysága a BKV állítása szerint nincs megfelelően alátámasztva.
Valamekkora többletforrás azonban biztosan kell a helyzet rendezésére, ám ehhez kormánydöntésre lenne szükség. Az M3-as rekonstrukciója az 1,9 milliárd forintos tervezési díjon kívül 217,4 milliárd forintba kerül. Ebből 172,7 milliárd közvetlen uniós pénz, 44,7 milliárdot pedig a központi költségvetés finanszíroz. A bekerülést 2016-ban még 137,5 milliárd forintra tervezték, ezt a kormány 2018-ban az első FKT-ülés eredményeképpen 80 milliárddal megemelte. Ahhoz, hogy kiderüljön, a kormány nyitott-e e téren további pénzügyi támogatásra, első körben a fővárosnak javasolnia kellene egy dátumot az FKT ülésének megtartására, amelynek napirendjén már szerepelhetne a 3-as metró ügye is. Erre már csak azért is minél előbb sort kellene keríteni, mert bár a beruházás kapcsán fizetésképtelenség nem áll fenn, a június 24. után keletkezett számlák kifizetésére – érvényes szerződés hiányában – nem hívható le uniós pénz.
Az M3-as projektet 2016-ban még 137,5 milliárd forintra tervezték, a keretet a kormány 2018-ban az első FKT-ülésen 80 milliárddal megemelte
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.