Cégvilág

Bedöntheti a metrófelújítást a késlekedés

Nyolc hónap volt rá, de már csak kilenc nap maradt, hogy tető alá hozzák az M3-as metróvonal alagút-felújítási szerződésének meghosszabbítását. A projekt jókora késedelme a megrendelő BKV-n kérhető számon, ám a kivitelező Swietelsky Vasúttechnika Kft. többletköltség-követelése is túlzó lehet.

Hároméves csúszásban van az M3-as metróvonal felújítása – erről a beruházásra rálátó források beszéltek a Világgazdaságnak. A késedelem most a kék metróvonal 17,3 kilométer hosszú alagútjának munkálatai kapcsán okoz súlyos problémát, az erre kötött szerződés hatálya ugyanis július 24-én lejár, a meghosszabbításról pedig a megrendelő BKV Zrt. és a kivitelező Swietelsky Vasúttechnika Kft. eddig nem tudott dűlőre jutni. Erre okvetlenül szükség lenne, mivel az alagutak rekonstrukciójának műszaki tartalma távolról sem valósult meg az elmúlt szűk három évben: a BKV még 2017. szeptember 4-én írta alá a vonatkozó megállapodást a vállalkozással nettó 47,8 milliárd forint értékben.

A legfőbb ok, hogy a projektben tetemes időveszteség halmozódott fel az M3-as húsz állomásának felújításáról szóló közbeszerzési eljárások során. Ezekből három van: az északi – ennél nem volt csúszás –, a déli és a középső szakasz, az utóbbit például tavaly november 27-én szignózták. Ezekkel szorosan összefüggnek az alagútban zajló munkálatok, mivel egy részükre csak az adott állomás felújításával egyidejűleg kerülhet sor, vagyis a Swietelsky csak abban az esetben tud érdemi munkát végezni, ha már a kiválasztott állomásépítő cég is dolgozik a területen. Mivel ez a déli szakaszon az egész szakaszra nem adott, a középső szakasz esetében pedig végképp nem – a Semmelweis Klinikák és a Corvin-negyed állomásokat csak a hét végén zárták le –, értelemszerűen a Swietelsky sem tudott haladni a maga megbízásával. A csúszáshoz hozzájárult még a déli szakasz állomásainak előre nem tervezett azbesztmentesítése és a módosult követelmények, mint például a felvonók beépítése. A konkrét tételek egyelőre nem ismertek, de a cég összességében 17,5–18,1 milliárd forint közötti többletigényt jelzett a BKV-nak és a tulajdonos Fővárosi Önkormányzatnak, ám azok ebből legfeljebb 8,1 milliárdot ismernének el. A mintegy 10 milliárdos különbözetet a BKV vitatja, és állítja, hogy a független mérnöki szakvélemény szerint sincs alátámasztva. Információink szerint Bolla Tibor vezérigazgató egyértelművé tette, hogy a túlzott követelés alátámasztás nélküli teljesítése büntetőjogi szempontból is aggályos, ezért szó sem lehet róla.

A helyzet megoldására legalább nyolc hónap állt Budapest rendelkezésére. A projektgazda BKV egy ideje már kilincsel a szerződés kitolásáért a Swietelsky Vasúttechnikánál, amely március 23-án tette meg javaslatát a módosításra, ekkor derült fény a többletköltségre is. A cég leszögezte, hogy ha ebből egy forintot is enged, vesztesége keletkezik. A Világgazdaság birtokába került egy levél, amelyet az anyacég, a Swietelsky AG két igazgatósági tagja jegyez, és Tüttő városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettesnek címezték július 8-án. Ebben egyebek mellett közlik: az előállt költségnövekedések objektívek, azokat a megrendelői késedelem okozta, és mivel a számítások szakmai árindexeken alapulnak, nincs további lehetőség engedményre. Egyúttal kinyilvánították, hogy érdekeltek a kölcsönös együttműködésen alapuló folytatásban. A Swietelsky Vasúttechnika lapunk érdeklődésére azt közölte, hogy a hatályos szerződés rendelkezései értelmében nincs lehetősége a feltett kérdéseink megválaszolására. A BKV megkeresésünkre úgy reagált, hogy a folyamatban lévő tárgyalásokra való tekintettel a későbbiekben ad tájékoztatást. A főváros Tüttő Kata Facebook-bejegyzését ajánlotta figyelmünkbe, ebben a főpolgármester-helyettes zsarolással vádolta meg a Swietelsky Vasúttechnika Kft.-t.

A megmerevedett álláspontok nem csupán a folyamatban lévő és a még el sem kezdett munkálatok befejezését, ezzel együtt az M3-as metró felújítását veszélyeztetik, de azt a kockázatot is napról napra növelik, hogy az M4-es metróéhoz hasonló pénzügyi komplikációk következnek be. Mint ismert, a zöld metró kivitelezése körüli szabálytalanságok miatt az mintegy 60 milliárd forintnyi fejlesztési forrást követel vissza. Az M3-as rekonstrukciója az 1,9 milliárd forintos tervezési díjon kívül 217,4 milliárd forintba kerül. Ebből 172,7 milliárd direkt uniós pénz, 44,7 milliárdot pedig a központi költségvetés finanszíroz. A Brüsszellel kötött támogatási szerződés megszabja, hogy a teljes projekt elszámolásának 2023 végéig meg kell történnie, ellenkező esetben a feltételek nem teljesülése miatt visszafizetési kötelezettség kezdeményezhető a BKV-nál és egyedüli tulajdonosánál, Budapestnél. A 2023-as határidő tartása a már adott, ez idáig felhalmozott hároméves csúszással eleve bizonytalan, és ha a BKV–Swietelsky-paktum végképp bedől, új közbeszerzést kell lefolytatni a hátralévő munkákra. Ennek lebonyolítása a gyorsított eljárással együtt is négy-hat hónapot vehet igénybe, amivel nagy valószínűség szerint megbukik a 2023 végi dátum. Forrásaink szerint elkerülhetetlen, hogy a BKV és a Swietelsky szerződését felfüggesszék, így legalább a felek közötti jogviszony fennmarad, és lehetőség nyílik további tárgyalásokra a megoldás érdekében.

Az M3-as rekonstrukciója 217,4

milliárd forintba kerül

a tervezési díjon felül

3-as metró Budapest BKV felújitás szerződés Swietelsky Vasúttechnikai Kft. 4-es metró főváros M3 alagút
Ezek is érdekelhetik