BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Százezerrel több internet-előfizetés

A járvány hatására márciusban és áprilisban megugrott az internet-előfizetések száma, májusban azonban már mérséklődött a növekedés.

A lakosság médiafogyasztására jelentős hatással volt a koronavírus-járvány. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) kutatása szerint a médiaeszközök közül napi szinten elsősorban az internet (73 százalék) és a televízió (72 százalék) érte el az embereket. Tíz felhasználó közül négy a korábbinál többet internetezett az elmúlt hónapokban, és legalább minden harmadik tévénéző több időt töltött a karantén alatt a készülék előtt. A kutatás megállapítása szerint ezek a dinamikus változások az internet és a tévé esetében első­sorban azoknak az inaktivizálódó rétegeknek a többletfogyasztásából adódnak, akiknek az életében, a munkahelyi státuszában jelentős változást okozott a járvány. Mind az internet, mind a televízió esetében a legnagyobb pluszidő-ráfordítás a hírműsoroknál volt. A tévénézők 40‑50 százaléka több időt fordított hírműsorok megtekintésére a járványhelyzet alatt, mint korábban. Az internetezők mintegy 40 százalékáról mondható el ugyanez az internetes hírek kapcsán. A járványhelyzet első két hónapjában a megkérdezettek 78 százaléka napi szinten, 92 százaléka pedig két-három naponta követte figyelemmel a koronavírus-járvánnyal kapcsolatos aktuális híreket, információkat. A járvánnyal kapcsolatos hírek fogyasztásában a felhasználók az internetet preferálták (48 százalék), a televízió a második helyre szorult (44 százalék).

A médiafogyasztás változása tetten érhető a telekommunikációs eszközök és infrastruktúrák használatában is. Az NMHH legfrissebb jelentése szerint május végén 2,854 millióan fizettek elő vezetékes széles sávú internetre, százezerrel többen, mint tavaly májusban. Az elmúlt egy évben a legnagyobb havi változás idén márciusban történt, egyetlen hónap alatt 17 ezerrel nőtt az előfizetések száma. Ebben egyértelműen nagy szerepet játszottak a járványhelyzet miatti korlátozások, a munkavállalók jelentős részének home office-ba vonulása, valamint az átállás a távoktatásra. A növekedés folyamatos volt, áprilisban hét-, májusban hatezerrel kúszott feljebb az előfizetők száma.

A hívások időtartama és az egy hangátviteli csatornára jutó időtartam is jelentősen emelkedett március óta, a csúcsot áprilisban érte el, májusban már kisebb csökkenést lehetett tapasztalni. Az egy hangátviteli csatornára jutó hívások időtartama ugyanakkor jelentősen csökkent tavaly május óta, akkor 97 perc volt, az idén februárban már csak 84 perc. Márciusban azonban 109 percre emelkedett a mutató, a rekordot ezen a téren is áprilisban jegyezték 120 perccel, májusban azonban visszaesett a hívások összesített hossza a márciusi szintre.

A szolgáltatók részesedésében is történt kisebb változás, 0,2 százalékkal növelte részesedését a Vodafone a hangátviteli csatornák piacán, éppen ennyivel csökkent a Telekom részesedése. A vezetékes széles sávú internet esetében szintén 0,2 százalék a változás az előfizetésekben, a Digi csoport részesedése ennyivel csökkent a Telekom javára.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.