Cégvilág

Anyavállalata tartja életben a FlixBust

A FlixBus németországi tulajdonosa pénzügyi segítéget ad a magyarországi leány­vállalatnak, amelynek fő tevékenységére, a személyszállításra igen kedvezőtlenül hatottak a koronavírus-járvány gazdasági következményei.

A FlixBus Hungary Kft. a következő egy évben az anyavállalat pénzügyi támogatásával tudja fenntartani működését a társaság 2019-es beszámolója szerint. A dokumentumban a cégvezetés arról számolt be, hogy a tulajdonos – a müncheni FlixMobility Gmbh – írásban erősítette meg: pénzzel támogatja magyarországi leányvállalatát, ha arra szükség lesz a vállalkozás folytatásához.

Az intézkedés azért vált szükségessé, mert a koronavírus-járvány okozta gazdasági válság jelentős hatással van a társaság fő tevékenységére, a szárazföldi személyszállításra. A 2017 áprilisában alapított FlixBusnak kizárólag nemzetközi járatai vannak.

Ezeket a hazai kihirdetésekor, március 17-én felfüggesztette,

majd a korlátozások enyhítése után, jú­nius közepén részlegesen újraindította.

Először a Budapest és Bécs között közlekedő buszok álltak forgalomba. Néhány héttel később tizenöt erdélyi város is elérhetővé vált a magyar fővárosból, júliustól pedig a menetrend szerinti távolsági buszok is elindultak a horvát tengerpartra.

A jövőjéről már visszafogottan ír a FlixBus az éves jelentésében. Eszerint 2020-ban csak a nyereséges vonalakat indítja újra, azokat is csökkentett járatszámmal, a kereslettől és a korlátozásoktól függően.

Fotó: MTI Fotó: Balogh Zoltán

A jövőbeni gazdaságos működés érdekében a társaság él a magyar kormány által bevezetett csökkentett munkaidős támogatással, ezenfelül újratárgyalta a jelentősebb szerződéseit.

A Flixbus Hungary Kft. tavaly már tizenhat ország csaknem 200 célállomására kínált közvetlen összeköttetést Magyarországról.

A budapesti Népliget, Kelenföld, Mexikói út és Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér megállókon kívül több hazai városból is közlekednek a járatok, így Pécsről, Harkányból, Győrből, Szegedről és Siófokról.

Az aktuális helyzet kapcsán a Világgazdaság megkereste a társaságot, amely közölte:

Felkészültünk arra, hogy a körülmények változásának megfelelően alakítsuk a hálózatot a következő hónapokban. Szeretnénk a lehető leghamarabb visszaállítani teljes hálózatot.

A hálózatbővítés hatása a pénzügyi eredményekben is visszaköszönt. A cég 2019-ben már közel 504 millió forint árbevételt könyvelt el, 26,3 százalékkal nagyobbat a 2018-as szűk 399 millió forintnál, de a növekedéssel együtt sem termelt nyereséget:

a múlt évet valamivel több, mint 31 millió forint mínusszal zárta a 2018-as 47,3 millió forintos veszteség után.

Mivel a saját tőkéjének a nagysága (mínusz 28,3 millió forint) tavaly sem felelt meg a törvényben meghatározottaknak, pótbefizetést vállalt, amely ígérete szerint még az idén teljesül.

A társaságnak nincs hosszú lejáratú kötelezettsége, a rövid lejáratú pedig mintegy 788 millió forint volt. Ennek nagy része, 661 millió forint az anyavállalattól felvett A FlixMobility GmbH mint alapító úgy határozott, hogy nem old fel eredménytartalékot, és a 2019-es üzleti évére nem fizet osztalékot.

COVID-19 FlixBus 2019 Magyarország beszámoló
Kapcsolódó cikkek