Cégvilág

Százmilliós büntetés zuhant a BioTech USA és a JLM nyakába

VG | Tisztességtelen gyakorlatot folytatott a fogyasztókkal szemben az egy cégcsoportba tartozó JLM PowerLine Kft. és a BioTech USA Kft. a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) megállapítása szerint. A 2015–2018 között négy fehérjepor és a Zero Bar fehérjeszelet összetevőire vonatkozóan a termékek népszerűsítésekor és a termékek címkéjén valótlan információt tettek közzé a cégek – állapította meg a versenyhatóság. Egyebek között olyan állításokat tüntettek fel, mint „megemelt, 88 százalékos fehérjetartalom”, „alacsony zsírtartalom” vagy „hozzáadott cukor nélkül”, de a vizsgált kijelentések túlnyomó többsége nem felelt meg a valóságnak.

Az élelmiszerjogi szabályok bizonyos tűréshatáron belül megengednek eltéréseket a tápértékek feltüntetett és tényleges tartalma között, de nem lehet olyan mértékű az eltérés, hogy a fogyasztót megtévessze. A korábban már számos alkalommal bírságolt hasonló gyakorlatok miatt, ám az ezekben az ügyekben kiszabott bírságokat többszörösen meghaladja a BioTech termékek esetében kiszabott összeg. A hivatal a jogsértésért még az engedmények után is magas, 150 millió forintos büntetés megfizetésére kötelezte az eljárás alá vont társaságokat. Súlyosbító körülményként értékelte a vizsgált termékek bizalmi jellegét, a jogsértés időtartamát és az érintett fogyasztók széles körét. „Figyelemre méltó azonban, hogy a bírságösszeg kalkulálásakor számos enyhítő tényezőt is bírságcsökkentéssel jutalmazott a GVH” – mondta Turi Anna, a Schönherr Hetényi Ügyvédi Iroda versenyjogi csoportjának vezetője. A megbüntetett vállalkozások által vállalt utólagos megfelelési program 20 százalékos bírságcsökkentést ért. Ezenkívül a jogsértés beismeréséért szintén 20 százalékkal, valamint a jogsértés körülményeinek tisztázásáért és jogorvoslatról való lemondásért cserébe ugyancsak további 20 százalékkal, összesen tehát 60 százalékkal mérsékelte a bírság mértékét a versenyhivatal, amelynek azonban az árbevételi adatok miatt így is meglehetősen vastagon fogott a tolla.

A fentiekből kiindulva úgy tűnik, hogy a GVH továbbra is beváltja a fogyasztóvédelemmel kapcsolatos ígéretét. A jelen ügyben kiszabott bírság jól beillik a fogyasztóvédelmi ügyekben 2019 óta jellemző, drasztikusan megnövekedett pénzbüntetések sorába. A jövőben is ez a tendencia várható, és ez ellen egyedül a versenyjogi tudatosság növelésével tudnak felkészülni a cégek.

A versenyhatóság szerint a termékek népszerűsítésekor és a termékek címkéjén valótlan információt tettek közzé a cégek

Ezek is érdekelhetik