A magyar gazdaság szempontjából is lesújtó adatokat közölt szerda reggel a német statisztikai hivatal. A Destatis legfrissebb jelentése szerint augusztusban a német ipar teljesítménye 4,3 százalékkal csökkent havi alapon, az autóipar pedig szinte összeomlott, 18,5 százalékkal esett vissza. Az adat abszolút negatív meglepetés, a Bloomberg elemzői is ettől sokkal kedvezőbb számokat vártak. Utoljára 2022 márciusában, az orosz–ukrán háború idején láttunk hasonló megroppanást a német gazdaságtól. Ezek után nem csoda, hogy augusztusban a magyar ipari termelés is többéves mélypontra süllyedt, miután éves alapon 4,6 százalékkal, havi bázison pedig 2,3 százalékkal zsugorodott.
Bár a Destatis a nyár végi termelés leállásokkal és karbantartásokkal magyarázta a gyászos számokat, az adatok mögé nézve nincs ok az optimizmusra. Augusztusban ugyanis 0,8 százalékkal csökkent a német ipar megrendelésállománya, ami már negyedik hónapja folyamatosan mínuszban van.
Az adatok rávilágítanak a Németországot sújtó tartós gyengeségre, amelyet a vámok, az energiasokk és a kínai verseny kumulatív hatása sújt
– állapította meg a Bloomberg a még hét elején közölt megrendelésállomány kapcsán. A hírügynökség emlékeztet arra, hogy a BMW éppen ezen a héten csökkentette az idei pénzügyi előrejelzését a kínai tartósan gyenge eladások és a vámokkal kapcsolatos költségek miatt, kiemelve a német exportfüggő autóipar nehézségeit. Erre pedig azután került sor, hogy a Bosch szeptember végén bejelentette, hogy további 13 000 munkahelyet szüntet meg az autóalkatrész-üzletágában.
A mostani ipari adatok után pedig szinte biztosra lehet venni, hogy a harmadik negyedéves GDP-növekedést is visszahúzza majd.
Carsten Brzeski, az ING globális makrogazdasági vezetője érhető okokból kifejezetten lehangoló képet festett a német kilátásokról. Az elemző szerint az eddig rendelkezésre álló havi adatok arra utalnak, hogy egy újabb negyedéves visszaesés jöhet, és ezzel akár a technikai recesszió kockázata is valós lehet.
Berlin hivatalos prognózisa 0,2 százalékos GDP-bővüléssel számol, ami könnyen elcsúszhat, így pedig az a veszély fenyeget, hogy az idei lehet a harmadik egymást követő év, amikor a német gazdaság recesszióba csúszik. Németország a második világháború óta nem tapasztalt ilyen mértékű és tartós gazdasági gyengülést.
A csalódottság annak fényében erőteljes, hogy a jelzőlámpa koalíció csúfos bukása után az elemzők és a befektetők is óvatos optimizmussal tekintettek a jövőbe. Fridrich Merz német kancellár a márciusi megválasztásakor azt ígérte, hogy
Ezért pedig hajlandó volt feladni a CDU számára kulcsfontosságú költségvetési szigort, így az adósságféket is. A kifejezetten ambiciózus, 1000 milliárd eurós hitelcsomag főként infrastrukturális és védelmi ipari beruházásokat tartalmaz, ám valójában ezek az intézkedések egyre nagyobb eséllyel csak 2026-tól fejtik ki növekedési hatásukat. Talán ennek tudható be, hogy augusztusban nyilvános önkritikát gyakorolt Merz és elismerte, hogy a gazdaság sokkal rosszabb helyzetben van, mint várta.
Ezt önkritikusan is mondom, ez a feladat nagyobb, mint amit egyesek egy évvel ezelőtt elképzeltek
– fogalmazott a kancellár az észak-németországi Osnabrückben tartott beszédében. Szerinte nem pusztán a gazdasági gyengeség időszakát élik meg a németek, hanem a „gazdaságunk strukturális válságát.”
A kancellár szokatlanul őszinte szavai mögött valójában az a felismerés áll, hogy Európa ipari nagyhatalma és legnagyobb exportőre komoly versenyképességi problémákkal küzd. Miközben az orosz–ukrán háború miatt jelentősen megdrágultak Németországban az energiaárak, a kínai ipari expanzió egyre súlyosabb kihívás elé állítja a német autóipart, amely folyamatosan szorul ki a távol-keleti ország piacáról. Ezt támasztja alá az európai autóipari szövetség, az ACEA legfrissebb jelentése, ami szerint az év első felében az uniós autógyártók Kínába irányuló exportja 44 százalékkal esett vissza.
A tavalyi év egyértelműen legnagyobb megrázkódtatása a teljes európai gazdaság számára Németország és a Volkswagen válsága. Németország felemelkedése és unión belüli vezető pozíciója ugyanis szorosan összefügg a wolfsburgi székhelyű vállalat történetével. A kezdetben állami támogatásokkal kistafírozott céget a mai napig a világ legnagyobb autóexportőreként tartják számon, ám a 14 millió darabos éves kapacitásának alig több mint kétharmadát képes volt kihasználni. Ehhez képest tavalyelőtt a Volkswagen csoport mindössze kilencmillió járművet gyártott le, ami értelemszerűen a vállalatot költségcsökkentésre és elbocsátásokra kényszeríti. A cégvezetés az indokok között a vártnál gyengébb keresletet és az elektromos átállás okozta elbizonytalanodást jelölte meg, de ennél valójában sokkal komplexebb a probléma.
Németország ugyanis elvesztette versenyképességének kulcsát, ami évtizedeken keresztül Európa vezető gazdaságává és a modern technológiák működtetőjévé tette, ez nem más, mint az olcsó orosz nyersanyag okozta gazdasági előny.
Az, hogy erről 2022-ben levágták, különös körülmények között, az Északi Áramlat felrobbantásával, kihúzta a szőnyeget Berlin alól. A Volkswagen drámája mellett ugyanezt látjuk a többi nagy múltú német cégnél, különösen az energiaintenzív ágazatokban, mint a vegyiparban tevékenykedőknél. A BASF 2023-ban jelentette be, hogy annyira megdrágult a termelés Németországban, hogy inkább úgy, ahogy van, a teljes gyártást áthelyezi Kínába.
Fontos azt is látni, amire Mario Draghi korábbi olasz miniszterelnök és EKB-elnök is felhívta a figyelmet, hogy az európai, köztük a német vállalatok óriási versenyképességi hátrányba kerültek azáltal, hogy a mai napig kétszer-háromszor drágább villamos energiát fizetnek, miközben a gáz esetében ez a különbség akár ötszörösére is rúghat az amerikai társaikhoz képest.
A német gazdaság bajait csak tetézte a vámháború, ami az európai autóipari szereplők számára komoly pénzügyi terhet jelent a jövőben. A legfrissebb adatok szerint a német autógyártók összesen akár 10 milliárd eurónyi veszteséggel is szembenézhetnek a megnövekedett vámterhek következtében. Ezek a vámok különösen az olyan cégeket érintik hátrányosan, amelyek nem rendelkeznek amerikai gyártóbázissal.
Az augusztusi német ipari adat nem jó hír a magyar gazdaság számára sem, amely ezer szálon kötődik német gazdasághoz. A magyar kivitel 25 százaléka irányul közvetlenül Németországba, így a német megrendelések visszaesése azonnal érezteti hatását idehaza. Tavaly volt ez különösen látványos, amikor hónapról hónapra csökkent a magyar autógyártás teljesítménye a német ipari gondokkal együtt.
A német gazdaság maga alá teperte a magyart
– mondta tavaly novemberben a harmadik negyedéves GDP-adatok után Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter. Végül ez vezetett ahhoz, hogy hiába várt 2024-ben 4 százalékos növekedést a kormány, végül 0,6 százalékkal nőtt a magyar GDP. Nagyon úgy tűnik, hogy ez a forgatókönyv idén is megismétlődik: a kormány eredetileg 3,4 százalékot várt, ezt már lejjebb hozta 1 százalékra, de az MNB szerint 0,6 százalékkal bővülhet kibocsátás.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.