Folyamatosan visszatérő dilemma, hogy hogyan tud egy luxusmárka egyben fenntartható is lenni, hiszen ezek a termékek alapvetően az exkluzivitásról és a bőséges alapanyag-használatról szólnak, ami nem feltétlenül egyeztethető össze környezetvédelmi megfontolásokkal. Ám mint annyi minden mást, ezt is megváltoztatják lassacskán az új igények, hiszen az újabb generáció – a potenciális jövőbeli vásárlók – szemében már szinte alapvetés a környezetvédelmi szempontok érvényesítése. A köztudatban mindennapos beszédtéma a fenntarthatóság, és ezt a luxusmárkák is kénytelenek tudomásul venni. Mára számos vezető nagyvállalat kötelezte el magát környezetünk védelmében, jó ideje nem csak startupok és kisvállalkozások sajátja a környezettudatosság. Számos cégnek azonban nem volt könnyű az átállás, az, hogy meg kellett találni az egyensúlyt a luxust övező hagyományok és a környezetvédelmi szempontok között, számos esetben vezetett innovatív megoldásokhoz.
A fejlesztéseket természetesen a vásárlói igények változása indikálja: egy, immár öt éve készült felmérés szerint világszerte a megkérdezett vásárlók 66 százaléka nyilatkozott úgy, hogy többet lenne hajlandó fizetni fenntartható termékekért. Az ezredforduló táján született generációra, amely a mai vásárlóerő elég nagy részét képviseli, még inkább jellemző ez. A fiatalok egyre inkább a környezettudatos cégeket preferálják, és nem egy híresség, hogy például Leonardo DiCapriót vagy Robert Downey Jr.-t említsük, hívja fel a figyelmet a klímaváltozás következményeire.
Ahogy egyre többen aggódnak a klímaváltozás miatt, úgy lesz egyre megbízhatóbb és vonzóbb az a vállalat, amely nagy figyelmet fordít erre. Nem kivételek ez alól a luxuscégek sem, egyszerűen nem engedhetik meg maguknak az effajta szempontok figyelmen kívül hagyását. A legkézenfekvőbb példákat az autóiparban találhatjuk, ahol már jó ideje fontos szempont a fenntarthatóság, azonban a luxusszegmensben ez óriási kihívás. A legtöbb luxusautó egyik fő ismérve a gyorsaság, márpedig a gyorsaság, hagyományos belső égésű motor esetében, igencsak megemelkedett károsanyag-kibocsátással párosul. Néhány márka azonban azon van, hogy változtasson ezen: ilyen például a Chevrolet Corvette. A cél az, hogy elérjék a zéró kibocsátást, és bár részleteket nem árult el a gyártó, sok jel mutat arra, hogy hamarosan hibrid vagy teljesen elektromos változatot dob piacra. A névvel már elő is rukkolt a Chevrolet anyavállalata, a General Motors: E-Ray és Corvette E-Ray. És bár merész vállalkozásnak tűnhet az amerikaiak ikonikus Corvette Stingray-e elektromos motorral, ha elkészül, az példamutató lehet a többi amerikai luxusautó-gyártónak is.
A fenntarthatóság természetesen a divatiparban is kulcsszóvá vált.
A Kering Group például, amely egyebek mellett a Gucci és az Yves Saint Laurent márkát is birtokolja, vezető szerepet tölt be ebben, például nyilvánosságra hozza, hogy milyen alapanyagokból dolgoznak a műhelyeiben, olyannyira, hogy akár a többi divatcég is követheti ezeket a recepteket. A Stella McCartney cég például, amely szintén a csoport tagja, újrahasznosított műanyagból készít ruhákat, a Gucci pedig bejelentette, hogy egyáltalán nem használ valódi szőrmét.
Nem a Kering az egyetlen nagy divatóriás, amelyik a fenntarthatóság mellett tette le a voksát: az LVMH – hozzá tartozik például a Louis Vuitton és a Christian Dior márka is – üzleti modellje középpontjába helyezte a környezettudatosságot. A nyersanyag-felhasználástól az ökotudatos tervezésig, a gyártás szinte minden fázisában szerepel a fenntarthatóság szempontja.
Mások teljesen eltérő megközelítést alkalmaznak, amikor a fenntarthatóságról beszélnek. A Rolex például pénzjutalmat ad fiatal vállalkozóknak: a Rolex-díj feltételei között a fenntarthatóság az egyik legfontosabb szempont. Tavaly a többi közt egy környezettudatos műanyaglebontási módszerért, illetve veszélyeztetett halfajok védelméért kapott elismerést egy-egy fiatal vállalkozó.
A Michael Kors, amely a bírálatok kereszttüzébe került az állati szőrmék használata miatt, olyannyira komolyan vette a változtatás szükségességét, hogy nemcsak az állati termékek használatát függesztette fel, de amellett is elkötelezte magát, hogy 2025-re teljes mértékben karbonsemleges lesz, vagyis akkorra már kizárólag megújuló energiaforrásokat használ a gyártási folyamatban.
Már öt éve azt mondta a vásárlók
66
százaléka, hogy többet fizetne fenntartható termékekért
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.