BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Mielőbb indulnának már a charterek

Bár megszülettek a járatindulásokról a szerződések, és elkészültek az előzetes menetrendek, egyelőre teljes a bizonytalanság a hazai charterpiacon. Nagy kérdés, hogy a felfokozott utazási kedv vagy a járvány miatti félelem lesz-e erősebb, esetleg fennmaradnak a korlátozások.

A hazai utazási irodák az eddig bejáratott módon tervezték meg az idei nyári turistaszezonban szükséges charterjáratokat a szolgáltató partnereikkel. Mint a Sun & Fun Holidays irodánál elmondták, a charterezők árai alig változtak az előző évek megegyező időszakához képest, s hasonló tendekről számolt be Füri Mihályné, a Kartago Tours cégvezetője is. A Kartago és az IBUSZ évek óta a cseh Smartwings légitársasággal indítja a chartereit, ezzel kapcsolatban Komora Zoltán, az IBUSZ vezérigazgató-helyettese emlékeztetett: a tavalyi rendkívüli helyzetben bebizonyosodott, hogy partnerük maximális rugalmasságot és segítőkészséget tanúsít velük szemben. Az idei évre húsz tervezett IBUSZ-charter esetében a friss szerződés bizonyos kereteken belül lehetőséget nyújt a járatok optimalizálására, hiszen a gazdaságos üzemeltetés közös érdeke a légitársaságnak és az utazási irodáknak is.

„Természetesen elkészítettük az idei menetrendi terveket is a partneri megállapodások alapján, ám hogy ezekből mi valósul meg, most, januárban még lehetetlen megmondani” – mondta a Világgazdaságnak Farkas Attila, a Smartwings ügyvezető igazgatója. A vakcinának köszönhetően ugyan látszik a fény az alagút végén, ám kérdés, hogy milyen szinten lesz a szezon idejére az átoltottság Magyarországon és a főbb célországokban, márpedig így minden a hatósági intézkedéseken múlik. A szakember reményét fejezte ki, hogy az idén már nem fordul elő olyan eset, mint tavaly, a nyár végén, amikor Magyarország három nap haladékot adva szinte minden országot indexre rakott, lebénítva lényegében a teljes légi forgalmat.

Az üzemeltetés költségeivel kapcsolatban a szakember arról beszélt, hogy míg más európai országok közvetlenül támogatták a légitársasá­gai­kat, máshol pedig egyéb szubvenciókkal segítették a helyben működő légi közlekedési vállalatokat, addig a Smartwings nem kapott semmilyen támogatást, holott magyarországi bázissal is rendelkezik. A szintén nehéz helyzetben lévő reptér-üzemeltetők csak akkor hajlandók árengedményt adni, ha van a közelben konkurens repülőtér, ám a Budapest Airport e tekintetben monopolhelyzetben van, és nem adott engedményt a repülők tárolási díjából sem. A Smartwings ezért elbocsátásokra kényszerült, több dolgozót fizetés nélküli szabadságra küldött, másoknak pedig készenléti díjat fizet.

Az utazás és szűken véve a repülés iránt óriási a kereslet – Farkas Attila szerint hat óra alatt eladták azt a 300 jegyet, amelyek tulajdonosai decemberben 25 ezer forintért három járattal egy-egy órás repülőútra mehettek budapesti indulással és érkezéssel, ám azt ma még nem lehet megjósolni, hogy az utasok mikor – milyen járványügyi körülmények között – mernek majd nekiindulni.

A 2019-es csúcsévben

84

charter indult hetente Magyarországról

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.