Cégvilág

Romjaiból kell talpra állnia a sétahajó-ágazatnak

A Royal Caribbean luxushajóinak döntő többsége tavaly március 13-tól kikötőkben vesztegel, az üzleti kényszerszünet jelenleg is tart.

A Covid–19-járvány okozta válság kétségtelenül a legsúlyosabb a társaság eddigi fennállása alatt – vezette fel a tegnap kiadott éves és záró negyedéves beszámolót Richard Fain, a Royal Caribbean elnök-vezérigazgatója. Az 1968-ban alapított, globális piacvezető sétahajó-társaság csúcsvezetői ugyanakkor a rendkívüli kihívások ellenére bíznak benne, hogy van visszatérés a korábbi növekedési pályára.

A társaság luxushajóinak döntő többsége tavaly március 13-tól kikötőkben vesztegel, az üzleti kényszerszünet jelenleg is tart, várhatóan április 30-ig nem is futnak ki a hajók. Ezek után nem csoda, hogy

2020 utolsó negyedéve 5,02, míg a teljes év 18,31 dolláros részvényenkénti veszteséggel zárult a Carnival után az ágazat legértékesebb vállalata számára, amely a bázisidőszakban még 1,42, illetve 9,54 dollár részvényenkénti pozitívummal büszkélkedhetett.

Apró vigasz, hogy a negyedéves veszteség végül 17 dollárcenttel kisebb lett az elemzői várakozásoknál. Az éves bevétel 11 milliárd dollárról 2,2 milliárdra csökkent, az év utolsó három hónapjában pedig mindössze 34,1 millió dollárt sikerült felmutatni, 98,6 százalékkal alulmúlva a 2019-es bázist és kilencmillió dollárral még a konszenzust is. A 2,2 milliárd dolláros éves bevétel egyébként nagyságrendileg a társaság 2019-es tisztított nettó nyereségével egyenlő, amely akkor kismértékben meghaladta a kétmilliárd dollárt, hogy aztán tavaly 3,9 milliárd dollár veszteségbe forduljon át.

Fotó: AFP

A szerény bevételt a korlátozott működés biztosítja, például a Quantum of the Seas üdülőhajó, amely a szingapúri tengerszorosban üzemel decembertől. Egyik leányvállalatuk pedig a Kanári-szigetek körül szervez utakat novembertől, három tengerjáróval. Fain beszámolója szerint rengeteg vendégük első alkalommal vesz részt ilyen típusú luxusutakon.

A beszámoló nem hozott érdemi változást a tőzsdei kereskedés előtti órákban, a tavaly a 22 dolláros mélypontról forduló árfolyam vélhetőleg a vállalat likviditásjavító intézkedéseit árazva 78 dollár környékén oldalazott. Érdemi bevétel híján a cégcsoportnak ugyanis más módon kell javítani cash flow helyzeten, ezért a múlt hónap végén 201 millió dollárért megvált az Azamara nevű leányvállalattól, s vele együtt három luxushajótól. Az összeg persze csak kozmetikázásra volt elég, a komoly lépés tavaly egy 9,3 milliárd dolláros tőkeinjekció-mix volt, amit kötvény- és részvénykibocsátással, valamint hitelfelvétellel valósítottak meg.

A friss pénznek lesz helye, hiszen

a felfüggesztési időszak alatt havonta 250-290 millió dollárral csökkent a cégcsoport készpénzállománya, magába foglalva a kamatkiadásokat, a hajók üzemben tartását, illetve a fedezeti ügyletek költségeit. Az év végén 3,7 milliárd dollárnyi pénztartalékkal rendelkezett a cégcsoport.

A piaci árazást támogathatja az is, hogy a Royal Caribbean szakaszos, de biztos újrakezdéssel számol, csökkentett hajókihasználtsággal, módosított útvonalakkal és fokozott egészségügyi és biztonsági protokollok bevezetésével.

A 2021-es üzleti év alakulását a világjárvány határozza meg – jelezte a cégvezetés –, így nem tettek közzé pontos bevétel- és eredményprognózist. Abban biztosak, hogy 2021 első negyedéve még veszteséggel zárul.

Royal Caribbean hajótársaság
Kapcsolódó cikkek