A villanymotor ugyan megelőzte a belső égésűeket az evolúciós folyamat során, manapság mégis újdonságként tekintünk az akkumulátoros-elektromos autókra, hiszen fénykoruk után száz évvel ismét reflektorfénybe kerültek a benzines és a dízelüzemű autók alternatívájaként. A Kiánál jelenleg egyszerre érhető el az összes szériaérett hajtási mód, a kategóriák között egyensúlyozó Niro például öntöltő és konnektoros hibridként, illetve tisztán elektromosként is kapható, és ahogy a tesztautó oldalán olvasható, tavaly az utóbbi volt a magyarok kedvence a villanyautók közül. A modellfrissítés kapcsán nálunk járó e-Niróval szerzett tapasztalataink alapján ez nem meglepő. Kétféle változatban is létezik, 39,2, illetve 64 kilowattóra kapacitással és 136, illetve 204 lóerős teljesítménnyel, nálunk az erősebbik vett részt a tesztprogramban. Ez a változat a WLTP mérési mód szerint megnyugtató, 455 kilométeres hatótávra képes, tehát a piacon kapható hasonló árkategóriájú riválisainak zöménél többet ígér, és be is tartja, még a téli hidegben is meg lehetett vele közelíteni ezt az értéket. Az már a rendszer előrelátásának köszönhető, hogy a különböző fogyasztók áramfelvételével kalkulálva, fagyos reggeleken az előző estinél 20-30 kilométerrel kevesebbet jelez ki. Ez logikusan veszteségnek tűnik, de az autó mindennapi használatát kiszámíthatóbbá, a töltést tervezhetőbbé teszi. Az akkumulátortemperáló rendszer mellett a kis fogyasztás gondoskodik róla, hogy minél kevesebbet kelljen a még megtehető távolságra gondolni. Annak ellenére, hogy a WLTP szerinti, 100 kilométerenként 15,9 kilowattóra átlagot csak városi etapokon sikerült megközelíteni (16,7 kilowattóra per 100 kilométer), a 18,3 kilowattórás tesztátlag kedvezőnek számít a piacon, ráadásul nem spóroltunk az árammal.
Kihasználtuk az e-Niro kiemelkedő menettulajdonságait, a bőséges, 395 newtonméter nyomatékot és a sportos, 7,8 másodperces gyorsulást 0-ról 100 kilométer per órára. Jártunk vele autópályán és országúton, feltekertük a fűtést és a hangerőt, ettől függetlenül az autó statisztikája szerint 95 százalékban takarékosan és 5 százalékban normál módon vezettük, az agresszív tartományt nem értük el. A napi rutin során egész évben számíthatunk a Kia crossoverére, de nem csak emiatt áll közel a hagyományos autókhoz. Bár motorhang helyett csak biztonsági hangot bocsát ki, utasteréből az összes mechanikai zajt kizárták. Működése harmonikus és kifinomult, a vezetési élményről az ereje és a precíz irányíthatósága gondoskodik. Ideális súlyelosztása egyensúlyt és stabil útfekvést biztosít, közvetlen kezelhetősége és kiszámítható viselkedése mellett a rugózási komfortja is példás.
A fékpedálérzet természetes, az energia-visszatáplálás, vagyis a motorfékfunkciót helyettesítő lassítás mértéke a kormányon lévő fülekkel egyszerűen szabályozható.
Emellett a karosszéria kialakítása is jól eltalált. Enyhén magas építése miatt komfortos és tágas, belseje ergonomikus és praktikus. Csomagtartója a maga 451 literes befogadóképességével a Nirók között a legnagyobb, egy arasznyival hosszabb változatban már a kombikkal is felvehetné a versenyt. A modern, tekerős irányváltó mellett megtartották a fizikai gombokat. A frissítéssel 10,25 colosra nőtt az érintőképernyő, amely jól mutat az új, lakkfekete díszbetétbe simulva, a burkolat azonban csillog és könnyen koszolódik, ezzel ki is lóg a többi, jó minőségű anyag közül. Ami az árazását illeti, még a 14 599 000 forinttól elvihető csúcs-, Platinum felszereltségű e-Niro is jó ajánlatnak számít a hasonlóan magas áron kínált villanyautók között.
Tetszett
• igényes kivitelezés
• jó vezethetőség
• takarékos hajtáslánc nagy
hatótávval
Nem tetszett
• csillogó díszbetét
• túlbuzgó sávtartó
Ergonomikus, jó minőségű és csendes a belső, a hőszivattyús fűtés felára 300 000 forint
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.