Cégvilág

Leállósávban ragadt a buszos turizmus

Több mint hatezer, korábban turisztikai utaztatást végző buszt vontak ki tavaly a forgalomból. Idén a csoportos utaztatás volumene még csak a töredéke lehet a korábbinak, a buszosok zöme továbbra is a leállósávban ragadt.

Bár az iskolai kirándulások engedélyezésével úgy tűnt, az utolsó pillanatban mégis érkezik némi forrás a több mint egy éve kínlódó szektorba, de a tényleges megrendelések nagyságrendje messze elmarad a remélttől – tudta meg a Világgazdaság Dittel Gábortól, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) ügyvezető főtitkárától.

Fotó: Kallus György / VG

Az iskolás csoportokon kívül hiányoznak az idén a belföldi csoportos utak, és a kiutaztatások is, nem indultak be a szállodahajók, amelyek szárazföldi programjaihoz jelentős számú buszt szerződtettek minden évben.

A turisztikai utaztatásnak új, és stabil piacot, vaskos mentőövet biztosíthatna a kormány, ha lehetővé tennék a Széchenyi Pihenőkártyák felhasználását belföldi túrákhoz,

amit – az érdekvédelmi szervezet javaslata szerint – akár a Budapest újraindul néven meghirdetett akcióra is fel lehetne fűzni. A belföldi csoportos turizmust meg kellene mozdítani, amire pontos koncepcióval is előállt a NiT Hungary.

Nevezetesen azt kérik a kormánytól, hogy az a 88 multinacionális cég, amelyekkel stratégiai megállapodást kötöttek a kormányzati gazdaságpolitika megvalósítása érdekében,

béren kívüli juttatásként, a cafeteria keretből saját munkavállalóikat fizessék be buszos utakra.

Szervezett, nagyszámú utazóra van ugyanis szükség ahhoz, hogy a külföldi turisták visszatéréséig hátralévő, még mindig beláthatatlan időszakban legalább a túléléshez szükséges összegű bevételhez jussanak a hitelekkel, lízingdíjakkal, amortizációs költséggel, biztosításokkal terhelt vállalkozások.

Kiemelkedően fontos eredményként könyveli el mindeközben az érdekvédelmi szervezet, hogy a gazdaságvédelmi intézkedések tekintetében különjárati személyszállítást végző vállalkozásokat végre hivatalosan is a turisztikai ágazatba sorolták, ami alapvetően szükséges volt ahhoz, hogy mindazokat az állami mentőöveket megragadhassák, amit partnereik, az utazási irodák, a ki és beutaztatók, és a különböző turisztikai attrakciók üzemeltetői is.

Így például hozzáférhetnek immár a szabad felhasználású, gyakorlatilag költség és kamatmentes 100 milliárdos turisztikai hitelkerethez, igénybe vehetik a maximum 10 millió forintos gyorskölcsönt,

és tavaly novembertől élhetnek a bértámogatással és járulékmentességgel. Igaz – tette hozzá Dittel Gábor – mire mindezt megkapták, eltelt nyolc hónap tavaly bevétel nélkül, és az alkalmazottak zömét már elengedték a fizetést adni képtelen vállalkozások.

Nagyon komoly gond lesz pillanatokon belül a munkaerőhiány,

a turistabuszosok korábbi gépkocsivezetőinek egy része a közszolgáltatásban helyezkedett el több éves munkaszerződésekkel, míg a hajdani állomány 40-45 százaléka 60 év feletti volt, és többségében nyugdíjba vonult most.

Fotó: Getty Images

Hivatásos buszvezetői engedélyt szerezni ma 2,5-3 millió forint, amire önköltséges alapon senki sem fog vállalkozni, a cégeknek meg ez egy újabb költségteher lesz.

Egyelőre megbecsülhetetlen az is, hogy mennyire tizedelte meg a pandémia a szektorbeli cégeket.

A NiT Hungary álláspontja szerint a restart előtt a fizetőképes kereslet növelése érdekében fontos lenne a tevékenység áfacsökkentése is, ami az államnak sem lenne a számlás forgalom növekedése és a szektor „fehérítése” miatt tényleges bevételkiesés.

Budapest busszal bevehetetlen

Egyelőre nincs buszos turizmus de hamarosan nagy probléma lehet, ha a Bazilika, a Citadella és a Parlament után sem a Városligetet, sem a budai Várat nem lehet turistabuszokkal megközelíteni A legfőbb turisztikai attrakciók közelében nyilvános mosdók sem üzemelnek most, és Budapesten egyetlen ürítőhely sincs, ahol a buszok vécéjét le tudnák engedni.

 

turizmus Budapest NiT Hungary Dittel Gábor
Kapcsolódó cikkek