BUX 51,313.75
-0.27%
BUMIX 4,338.26
+0.32%
CETOP20 2,344.48
0.00%
OTP 17,565
+0.37%
KPACK 16,800
0.00%
0.00%
0.00%
+0.27%
-1.79%
ZWACK 16,500
0.00%
0.00%
ANY 1,565
-0.95%
RABA 1,535
+1.66%
0.00%
+0.35%
-0.56%
0.00%
-0.40%
+0.43%
-0.68%
+0.45%
-2.16%
OTT1 149.2
0.00%
+1.68%
MOL 2,464
+0.16%
+1.84%
ALTEO 1,365
-0.36%
0.00%
+7.30%
EHEP 1,930
-0.77%
-2.42%
+0.81%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
0.00%
-0.47%
0.00%
0.00%
SunDell 37,200
0.00%
-1.49%
0.00%
+3.53%
-5.19%
NUTEX 20.45
+0.25%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Újra felvirágzott a business jetek piaca

A piaci turbulencia elült, a business jetek gyártói alig győzik kielégíteni a koronavírus-járvány hatására megugrott keresletet. Ennek nyomán a használt gépek piaca is beszűkült, az árak pedig az eget verdesik.

Dinamikus növekedés jellemzi a business jetek, azaz az üzleti célú magánrepülők piacát. A kettőtől legfeljebb 20-22 utas szállítására méretezett gépek iránt elsősorban a pandémia mellékhatásai hajtották fel a keresletet. Jóllehet a járvány háttérbe szorította a személyes üzleti megbeszélések fontosságát, a digitális térbe áthelyezve az üzleti kommunikáció fókuszát, a telefon és a videokonferencia nem mindenben tudja helyettesíteni a bizalmas tárgyalások atmoszféráját.

Emellett a légitársaságok is kénytelenek voltak radikálisan csökkenteni járataikat, ami a megrendelői oldalról szintén segítette a business jetek gyártásával, kereskedelmével és bérbeadásával foglalkozó iparágat.

Nem mellékes szempont még, hogy a gazdagok a megszokott életmódjukat még a járvány miatt sem akarták feladni, s ebben a biztonságosnak ítélt izolált környezetet a business jetek nyújtották számukra. Mindennek eredőjeként az ágazat többé-kevésbé függetleníteni tudta magát a tömegközlekedést szolgáló nagy repülőgépek gyártóitól, amelyeknek a Covid-időszakban vissza kellett mondaniuk a megrendeléseket, és a kapacitásaik kihasználatlansága miatt leépítésre kényszerültek, s most csak lassan tudnak felpörögni.

Fotó: Vémi Zoltán / VG

A business jetek gyártása viszont nem tud lépést tartani a felfokozott igényekkel, ami az árak gyors emelkedését és a használt jetek iránti kereslet megugrását hozza magával. A magánrepülők utáni hajszában a vevők az egyediségről is hajlandók lemondani, csak azért, hogy mi-előbb saját géppel rendelkezhessenek. A Reuters adatai szerint emiatt a használt és az új gépek ára közötti különbség egyre szűkül, ahogy a kínálatuk is. A veszi, nem veszi, nem kap mást szlogen az úr a használt gépek kereskedelmében, amelyet nemcsak az újgazdag réteg érdeklődése, hanem a flottájukat bővíteni kívánó cégek vásárlásai is hajtanak. Ugyanezt a két vásárlói kört nevezte meg Scott Neal, az amerikai General Dynamics ipari konglomerátumhoz tartozó Gulfstream globális értékesítési igazgatója is a megrendeléseik húzóerejeként.

Fotó: VG

A Cessnákat gyártó Textronnál már előrébb járnak, a megrendelési bonanza nyomán már áprilisban megemelték idei üzleti nyereségtervüket. Megrendelésállományuk egy év alatt félmilliárd dollárral, 2,1 milliárdra nőtt, termelésük pedig az első negyedévben ötödével bővült a 2019-eshez képest. Észszerű lenne a gyártási kapacitások dinamikus növelése, ám ennek gátat szab az egyre kiszámíthatatlanabbá váló alapanyag- és alkatrész-beszállítás.

A globális csiphiány itt is érezteti negatív hatását. A gyártók kapacitásaikról és megrendeléseikről üzleti okokra hivatkozva – az Airbustól és a Boeingtól eltérően – nem szívesen nyilatkoznak, s a transzparencia hiánya az árképzésben a kezükre játszik. A Jetnet adatai szerint az eladásra kínált használt gépek aránya az utóbbi negyedszázadban soha nem volt ennyire alacsony, májusban a teljes, globális flotta 6,6 százalékát hirdették meg.

Az év első négy hónapjában 864 tulajdonosváltást jelentettek be, ez 36 százalékkal több az egy évvel korábbinál.

Érdekesség, hogy a vevők körében csendben feltűntek az eddigi elutasító álláspontjukat felfüggesztő „halványzöld” vállalatok, amelyek a klímavédelemre hivatkozva eddig inkább a menetrend szerinti járatok által kínált business class kényelmére szavaztak, szemben az egy utasra eső károsanyag-kibocsátás többszörösét produkáló business jetekkel.

Biztató jeleket látnak az elemzők

A business jetek világpiaca a vírus megjelenése előtti évben 27,54 milliárd dolláros volt a Fortune Business Insights adatai szerint, és innen egyenes út visz felfelé: 2027-ig az éves átlagos növekedési ütemet 5,37 százalékosra becsülik, ezzel 35,54 milliárd dollárosra hízhat a piac. A Mordor Intelligence ötéves előrejelzésében óvatosabb, 2,5 százalékos átlagos bővüléssel számol, felhívva a figyelmet, hogy a gépek harmada már több mint tízéves, tehát csereérettnek számít, s ez is erősíti a keresleti oldalt, főként a flottaüzemeltetők körében. A több mint 14 ezer géppel messze piacvezető Egyesült Államok fejlődési tempójához kezd felzárkózni Ázsia, a következő években ott várható a legnagyobb fellendülés.

 

Kapcsolódó cikkek