Jelentősen drágultak a hazai használt autók az idei év első félévében. A megnövekedett kereslet és a piac utánpótlásának drágulása alaposan felverte az árakat.

A második negyedév végére a tavalyi év azonos időszakához mérten csaknem 50 százalékkal lett magasabb a gépjárművek átlagára, amely így már 3,8 millió forintra rúgott, de természetesen ez nem minden típus esetében ér el ilyen mértéket

– derült ki a Használtautó.hu piacelemzéséből.

Az árakat az új autók is hajtják, a honlapon ugyanis akár szalonautókat is hirdetnek, amelyek értelemszerűen az átlagnál jóval magasabb árral kerülnek be a rendszerbe.

A legolcsóbb kategória iránti fokozott érdeklődés miatt pedig számos jármű fel sem kerül a hirdetési oldalra, mert azok gyakran már a közzététel előtt, a tulajdonosok ismeretségi körében gazdára találnak.

Fotó: Mirkó István

Katona Mátyás, a Használtautó.hu szakértője figyelmeztetett: ahogy az építőiparban, úgy az autópiacon is a koronavírus mellék-, illetve utóhatása az áremelkedés.

Az új autók – akár a chiphiányra is visszavezethető – árnövekedése és hosszabb szállítási ideje, a forint árfolyama, a drágább és a növekvő kereslet a használt autók piacán is drágulást okozott

– mondta a szakértő.

Az áremelkedés ellenére a használt autók eladása mégis rekordot döntött az első félévben. A JóAutók.hu adatai szerint

2021 elején 5,7 százalékkal több autó cserélt gazdát, mint 2020 első félévében, ezúttal összesen 395 ezer személygépkocsit adtak el idehaza.

Ez alapján reális, hogy éves szinten megdőlhet a 2019-ben elért 808 ezres eladási csúcs is. Akkor az első félévben 389 700 jármű cserélt gazdát, így erre jó esély van.

A keresések között még mindig a Suzuki Swift a legnépszerűbb, a Használtautó.hu vadászati listáját magasan vezeti, de a Skoda Octavia és a Ford Focus sincs lemaradva nagyon.

Leggyakrabban az Opel Astrák váltottak tulajdonost az első félévben, összesen 23638 alkalommal, mögöttük végeztek a Suzuki Swiftek (19570) és a Ford Focusok (11295).

A vételárak egyébként a várakozások szerint nem nagyon fognak csökkenni a közeljövőben. A szakértők most a tavalyi évhez hasonlóan egy rövid távú stagnálást várnak, majd újabb drágulás jöhet, többek között a kisebb környezeti terhelésű, ám drágább autók előtérbe kerülésének köszönhetően.