Jókora csapást mért a Coca-Cola HBC Magyarország Kft.-re a koronavírus-járvány, amely miatt a dunaharaszti központú italgyártó- és palackozó óriás rendkívül nehéz évet zárt tavaly. Árbevétele az előző évi 138 milliárd forint feletti szintről 115,3 milliárdra zuhant, ezzel együtt a 2019-es, 9 milliárd forint feletti profitja is 5 milliárd alá esett. Éves beszámolójában a társaság egyértelművé tette, hogy  

belföldi értékesítése a Covid-válság hatására bezáró vendéglátóhelyek miatt csökkent jelentősen, amit azonban valamelyest ellensúlyozott, hogy nőtt a kereslet a nagyobb kiszerelésű termékek iránt.

A szállodákat, éttermeket, kávézókat tömörítő HoReCa-szektor erősen megcsappant megrendelései mellett az elmaradt rendezvények is adtak egy pofont, így a belföldi forgalom 116,7 milliárd forintról 98,4 milliárdra mérséklődött. 

Fotó: Shutterstock

A vállalat exportja is fékezett: az előző évi 21,3 milliárd forint után csak 16,9 milliárdot hozott.

A legmeghatározóbb célországok közül Ausztria, Csehország, Románia és Horvátország felé is mérséklődött a szállítás. Ezzel együtt a Coca-Cola HBC úgy értékelte, hogy megtette a szükséges lépéseket, hogy biztosítsa munkavállalói biztonságát, az üzletmenet folytonosságát és eszközeinek védelmét. Számos intézkedést hozott annak érdekében, hogy költséggazdálkodásában és készpénzáramlási folyamataiban minimálisra szűkítse a pandémia hatását, ezzel kapcsolatos akcióterveit napi gyakorisággal vizsgálta felül. Termékportfóliója tavaly a Costa kávéval bővült az előző évihez képest, de a 2019-es megállapodás szerint a Naturaqua ásványvíz csomagolása és értékesítése is folytatódott. 

Bár a járvány miatt visszafogta beruházásait tavaly a Coca-Cola HBC, a kormány az idén márciusban éppen azzal indokolva újította meg 2012 óta fennálló stratégiai együttműködését a vállalattal, hogy az a következő évekre 30 milliárd forintos fejlesztési programot tervez.

A vállalás szerint ebből 20 milliárd forint kapacitásbővítésre, a fennmaradó 10 milliárd pedig az értékesítési hálózat fejlesztésére jut majd. A stratégiai partnerekkel szemben alapvető elvárás a munkahelyteremtés, illetve a meglévő álláshelyek védelme: beszámolója szerint a Coca-Cola HBC-nél 

tavaly 1048 fő volt az átlagos létszám. A termelésben 330, a logisztikában és az értékesítésben 581 fő dolgozott, a fennmaradó 137 fő pedig adminisztratív területen. 

A teljes állományra vonatkozó bérköltség 6,96 milliárd forintra rúgott, a személyi jellegű egyéb kifizetések során pedig további 940 millió forint szerepelt.